نوروز فاطمی، سبک زندگی نبوی، علوی و فاطمی

0 67

۱- سال ۱۳۹۵ در میان دو هلال میلاد زیبای زهرای اطهر(س) آغاز و به سرانجام رسید و به قول عربها “مضی ما مضی” یعنی گذشت آنچه گذشت و ما در آستانه ی نوروزی جدید و آئین های باستانی آن قرار گرفته ایم. مطابق سنت های نیکوی پیشینیان خود، خانه تکانی منازل و نونوارسازی البسه خودمان و لوازم منزل را به سرانجام رساندیم. آنانکه اهل مروت و مردم داری هم هستیم نگاهی به وضع اقتصادی کسانی که معیشتشان در تنگنا است نمودیم. سردی و زردی رنج های سال را در آخرین چهارشنبه سال با گرمی و سرخی آتش مبادله کردیم و حالا در کنار سفره های هفت سین منتظر تحویل سال هستیم. صله ی رحم به جای خواهیم آورد و به رسم ادب و معرفت بر سفره ی کرم بزرگان خود خواهیم نشست و تا گره زدن سبزه ها در روز طبیعت یعنی سیزدهمین روز فروردین به سفر، دید و بازدید و تفریح و تفرج در دشت و دمن خواهیم گذراند.

۲- بی هیچ تردیدی کشور ایران بزرگترین اجتماع موحدان مسلمان و مسلمانان متوسل به اهل بیت نبوت و ائمه هدایت از نبی مکرم اسلام(ص) و پنج تن آل عبا گرفته تا آخرین ایشان مهدی(عج) موعود هستیم. در هیج کجای جهان به اندازه کشور ایران تجلیل از اهل بیت پیامبر(ص) و تکریم مقام ایشان و تعظیم در برابر منزلت آنها انجام نمی شود. اما در ورطه اقدام و عمل متعهدانه به سبک زندگی آنها و الگوگیری از کلام و رفتار و حتی سکوت ایشان، کُمیت ما لنگ می زند.

۳- خود نوروز را در آیینه کلام صادق آل محمد(ص) اینگونه می بینیم.” نوروز روزی است که خورشید برای اولین بار طلوع کرد و بادها به حرکت در آمده اند. نوروز روزی است که خداوند از انسان پیمان گرفت که به بندگی و عبودیت او گردن گذارد. نوروز روزی است که سفینه نوح(ع) پس از فرو نشستن از طوفان بر کوه آرارات(جودی) قرار گرفت. نوروز روزی است که ابراهیم خلیل(ع) بتان بتکده نمرودیان را در هم شکست. نوروز روزی است که جبریل فرشته وحی بر پیامبر فرود آمد. نوروز روزی است که علی(ع) پا بر شانه پیامبر(ص) نهاد و بت های کعبه را فرو آورد. نوروز روزی است که پیامبر یارانش را با بیعت با علی(ع) فرمان داد. نوروز روزی است که قائم آل محمد(عج) در آن ظهور خواهد کرد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن روز انتظار فرج نداشته باشیم. زیرا این روز از روزهای ما اهل بیت است که ایرانیان آن را حفظ کرده اند”.

۴- نوروز عید و جشن زمان است. نوروز عید و جشن طبیعت است. اما این هنر ماست که نوروز را عید و جشن آدمی کنیم. آدمیان سر آغاز هستی به نشان شناسی خو گرفته اند. آدمی همواره جویای نشانه ها بوده است که از این مناسبت ها آموخته است.

۵- سال ۱۳۹۶ سال خروس است و خروس سَمبُل هوشیاری و بیداری است. بیاییم سال جدید برای ما هم، سال هوشیاری، بیداری، سال دوستی و مهربانی، سال عذرخواهی از اشتباهات، سال واقع بینی، سال راست گفتاری و سال اصالت و نجابت ایرانی باشد. یعنی سنخیت بین تغییر و تحول فصل با تغییر و تحول فکر و اندیشه خود ایجاد کنیم. نوروز امسال روز قدر زندگی ما باشد و همچون شب قدر آن را منشاء تحول در زندگی خود نماییم.

۶- آغاز سال جدید ما مانند هر آغازی که از راه می رسد فرصتی برای ارزیابی راه طی شده و ترسیم راه پیش رو است. فرصتی از جنس فرصت هایکه در شبهای قدر برای ما پیش می آید. وقتی است تا کارنامه سالی را که سپری شده را بررسی کنیم و به تعبیر عرفانی محاسبه کنیم تا بتوانیم با ابزار دیگر عرفا یعنی مراقبه، سال پیش رو را با پیشرفت های بیشتر، توفیقات مطلوب تر و شکست های کمتر آغاز کنیم.

۷- آغاز سال جدید زمانی برای مرور و تامل در آنچه در سال ۱۳۹۵ گذشت هم می باشد. در زندگی شخصی خود چه مهارت جدیدی آموختیم؟ چه توانمندی تازه ای ایجاد کردیم؟ و به چه شایستگی های حرفه ای رسیدیم؟ در زندگی اجتماعی خود از چه حوادثی عبرت گرفتیم؟ آتش سوزی عظیم و یک هفته ای پتروشیمی بوعلی سینا چه درسی به ما داد؟ حادثه به هم خوردن قطارها در هفت خوان سمنان چقدر ما را هوشیار نمود؟ و فرو ریختن ساختمان پلاسکو چقدر ما را متوجه آسیب پذیری در زندگی جمعی نمود؟ در زندگی سازمانی خود چقدر مردم داری پیشه کردیم و گره از کار دیگری گشودیم؟ چقدر به اصلاح قوانین در جهت ممیزی اخلاقی آنها حرکت کردیم؟

۸- انسان موجودی اجتماعی است. بیاییم در سال جدید مُدارای اجتماعی پیشه کنیم. پیامبر اسلام(ص) در روایتی، مهمترین ثمره عقلانیت را پس از ایمان به خدا، مُدارا کردن با مردم می داند و می فرماید:” عاقل ترین مردم کسی است که بیشترین مُدارا را با مردم می کند و خوارترین مردم کسی است که آنها را تحقیر می کند.” حضرت علی(ع) می فرماید: “نتیجه خردورزی مُدارا کردن با مردم است”. در نخستین روز زندگی مشترک علی(ع) و فاطمه(س)، پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: “با همسرت مدارا و مهربانی پیشه کن و بدان که فاطمه پاره تن من است”. مدارا نقش بسیار موثری در زندگی یکایک ما به دنبال خواهد داشت. در محیط های خانوادگی، فضاهای سازمانی و دیگر محیط های اجتماعی اگر مدارا پیشه نکنیم، خشونت، زندگی ما را فرا خواهد گرفت. مدارا باعث افزایش محبت، صمیمیت، نشاط، انسجام و احساس تعلق و گذشت در بین مردم می شود. در ادبیات ما هم توجه زیادی به این موضوع شده است. حافظ می گوید:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است                 با دوستان مروت با دشمنان مُدارا

پس نوروز را بهانه کنیم و در سال جدید با تقویت مُدارا در خود، جامعه و خانواده، صفا و وفا درو نماییم.

۹- در ساحت اجتماعی حضور مردم و اعتماد ایشان به کارآمدی دین دو سرمایه اصلی و محوری جمهوری اسلامی است. نفی استبداد ستم شاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی خواسته اکثریت کم نظیر مردم ایران در دوران مبارزات بود که حاصل آن، سرمایه اعتماد عمومی می باشد. ریشه یابی علت این اعتماد، همراهی و همدلی و همزبانی دو سویه میان مردم و مرجعیت دینی و رهبری می باشد که خود برخواسته از محبت و دوستی می باشد. یعنی محبت و دوستی اعتماد اجتماعی را فراهم می آورد و این اعتماد بستری برای همدلی در میان افراد جامعه فراهم می کند و در سایه آن وحدت و اتحاد شکل می گیرد. وحدت و اتحاد نیز تعالی و پیشرفت همه جانبه را برای جامعه به ارمغان می آورد.

۱۰- باور کنیم که پیشرفت ملی در گرو پیشرفت یکایک همه ی ما با همدیگر است. حرکت کنیم. با هم قوی تریم. خودمان را، خانواده هایمان را، اجتماعمان را، سازمان مان را و ایران مان را دوباره از نو، بهتر بسازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.