نحوه انتخاب صندلی مناسب در هر جلسه (قسمت اول)

نویسنده: وانسا ون ادواردز مترجم: علی اکبر سلیمانی

0 10,003

انتخاب صندلی که می‌خواهید در جلسه روی آن بنشینید، ممکن است راهبردی‌تر از هر چیز دیگری باشد! بنابراین، قبل از جلسه بعدی خود، کمی بیشتر درباره روانشناسی چیدمان صندلی‌ها بیاموزید تا بتوانید اثرگذارتر باشید.

این مقاله به شما برای چیدمان میز کنفرانس و نحوه انتخاب بهترین صندلی در یک جلسه، کمک و راهنمایی می‌کند.

حتی برای نشستن نیز اصول روانشناسی وجود دارد. شما در انتهای این مقاله یاد خواهید گرفت که:

  • چرا نوع میزی که روی آن می‎نشینید، مهم است (نکته: دانستن این موضوع، رفتار شما را تغییر می‌دهد).
  • چگونه می‌توان صندلی مناسبی را در هر جلسه انتخاب کرد (و از انتخاب موارد بد اجتناب نمود!)
  • چگونه می‌توانید جلسه خود را به بهترین نحو سازماندهی کنید (با چیدمان 11 صندلی)

در این شماره از ماهنامه، تنها به دو گام از هفت گام انتخاب مکان مناسب برای نشستن در جلسه می‌پردازیم.

بخش اول: انتخاب بهترین صندلی

وقتی شما وارد یک اتاق کنفرانس می‌شوید، با تصمیمی مهم روبرو می‌شوید …

  • بهترین صندلی برای من کدام است؟
  • آیا باید نزدیک رئیس بنشینم؟
  • کجا بنشینم؟!

جایی که شما در جلسه می‌نشینید، بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، اهمیت دارد! و دنیای علم، نکات بسیار خوبی در مورد محل نشستن پشت میز کنفرانس و نحوه انتخاب بهینه صندلی، برای ما دارد.

 

علم نشستن

باور کنید یا نه، در مورد جایی که شما می‌نشینید، نکات روانشناسی وجود دارد و موضوع مهمی است! اولین فردی که به این نظریه رسید، رابرت سامر، یک روانشناس محیطی، بود. در واقع، او اولین کسی بود که فهمید، جایی که ما در جلسه می‌نشینیم، به شدت بر چندین چیز تأثیرگذار است:

  • برداشت دیگران از شما؛ چگونه قلمروی خود را مشخص می‌کنید؟
  • احساسات شما نسبت به دیگران و آنچه در جلسه گفته می‌شود؛ اینکه آیا احساس می‌کنید در بحث جلسه درگیر هستید یا طرد شده‌اید؟
  • وضعیت روابط شما با دیگران؛ چقدر به رئیس نزدیک هستید؟

و اینجاست که داستان واقعا جالب می‌شود. محققان در واقع دریافته‌اند که شکل میزتان می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری شما تأثیر بگذارد!!! کاری که آنها در رسیدن به این نتیجه انجام دادند، به شرح زیر است:

  • در مجموع، از 350 شرکت‌کننده خواسته شد تا روی یکی از هفت صندلی، که در فرم‌های مختلف چیده شده‌اند، بنشینند و تبلیغات و عکس‌ها را ارزیابی کنند.
  • شرکت‌کنندگان که دور یک میز دایره‌ای شکل نشسته بودند، نسبت به تصاویری که گروهی از دوستان یا اعضای خانواده را نشان می‌داد، واکنش مطلوب‌تری نشان دادند و حس تعلق را منتقل کردند.
  • اگر شرکت‌کنندگان در فرم‌های مستطیلی یا مربعی می‌نشستند، تبلیغاتی را ترجیح می‌دادند که آدم‌های بدجنس یا غیرطبیعی را به تصویر می‌کشید.

به عبارت دیگر: شکل چیدمان صندلی، تاثیر پیش‌بینی کننده‌ای بر متقاعدسازی دارد (مدرسه کسب‌وکار UBC).

شکل‌های دایره‌ای، امکان تماس چشمی و برابری بهتری را فراهم می‌کنند، در حالی که فرم‌های مستطیلی یا مربعی، منجر به جلسات فردگرایانه‌تری می‌شوند که می‌تواند توسط بازیگر قوی تحت کنترل قرار گیرد. (در ادامه در مورد آن، بیشتر توضیح خواهیم داد). جای تعجبی نداشت که دونالد ترامپ در اکثر برنامه‌ها و جلسات خود، یک میز مستطیلی شکل داشت.

آماده‌اید؟ یک صندلی انتخاب کنید، بنشینید و بیایید برای این موضوع آماده شویم! در ادامه به نحوه انتخاب مکان مناسب برای نشستن در یک جلسه، اشاره می‌شود.

گام 1. برنامه نشستن خود را بشناسید.

در ادامه تصویری از یک اتاق کنفرانس عادی آورده شده است:

صندلی A: رئیس (بازیگر قدرتمند)

این صندلی معمولا برای رئیس یا شخصی رزرو می‌شود که جلسه را رهبری می‌کند. این امر به ویژه اگر صفحه نمایش پروژکتور در پشت آنها باشد، صادق است.

صندلی‌های B و C: متحدان (نیروهای خودی)

افرادی که دقیقا در کنار رئیس می‌نشینند، معمولا به عنوان حامی‌ترین افراد از بازیگر قدرتمند در نظر گرفته می‌شوند. ممکن است واقعا این‌طور باشد یا نباشد. با این حال، زمزمه کردن نکات در گوش رئیس، تاثیرگذار است. همچنین اگر اعضای گروه با هم صحبت می‌کنند، احتمال شنیده شدن نظر شما توسط رئیس در این دو موقعیت، بیشتر است. دکتر ریچارد وینترز از کلینیک مایو، که همچنین یک مربی حرفه‌ای و اجرایی برای رهبران است، این‌ دو موقعیت را، موقعیت‌های جانبی می‌نامد:

«وقتی در این موقعیت می‌نشینید، می‌توانید با کمک کردن، بر جریان جلسه تأثیر بگذارید. می‌توانید توجهات را به سمت موضوع جلسه جلب کنید یا از آن دور کنید. همچنین شما می‌توانید دستور کار جلسه را افزایش یا کاهش دهید.»

موقعیت D: میانه‌ها

افراد میانی به دلیل ماهیت میز جلسه، تماس چشمی کمتر و همچنین زمان کمتری برای نفوذ خواهند داشت. این صندلی‌ها می‌تواند مکان خوبی برای مخفی شدن باشد. اگر چاره‌ای ندارید و مجبورید وسط بنشینید و همچنین می‌خواهید صدایتان شنیده شود، خود را آماده بلند صحبت کردن کنید.

نکته: اگر ‌می‌خواهید نظر مهمی را مطرح کنید، سعی کنید کمی به جلو خم شوید و دست خود را کمی بالا بیاورید؛ به این ترتیب می‌توانید تماس چشمی برقرار کرده و توجه‌ها را به خود جلب کنید.

موقعیت E: مدعی

اگر روبروی رئیس خود نشسته‌اید، بهتر است حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید. به طور معمول، وقتی با کسی روبرو می‌شویم، نسبت به او احساس مخالفت بیشتری می‌کنیم. اگر در این صندلی قرار گرفتید، به شدت از این موضوع آگاه باشید.

  • اگر می‌خواهید مدعی باشید؛ آماده باشید تا مستقیما با رئیس یا همان بازیگر قدرت صحبت کنید.
  • اگر نمی‌خواهید مدعی باشید؛ اما مجبورید در این صندلی بنشینید، بیشتر به صورت کلامی و غیرکلامی حمایت کنید. بیشتر لبخند بزنید، بیشتر سر تکان دهید و بازخورد حمایتی بیشتری بدهید.

نکته: گاهی اوقات که فقط دو نفر در حال برگزاری جلسه هستند، دو طرف میز می‌نشینند. این، یک راه عالی برای نشان دادن دیدگاهی متعادل با اطلاعاتی است که از هر دو طرف می‌آید.

موقعیت F: تماشاچی

آیا باید زود از جلسه بیرون بیایید؟ نمی‌خواهید زیاد شنیده یا دیده شوید؟ هنوز نمی‌توانید در جلسه قدرتمند ظاهر شوید؟ پس موقعیت F، مناسب شماست. موقعیتی که نزدیک درب خروج است؛ به خصوص اگر مجبور به خروج زود هنگام هستید، یا به عنوان یک دستیار پشت رئیس خود نشسته‌اید.

گام 2. هدف یا حالت خود را پیدا کنید

هدف یا حالت شما در یک جلسه چیست؟ دکتر وینترز دریافته است که مردم معمولا یا می‌خواهند دیده شوند و شنیده شوند یا نمی‌خواهند این اتفاق برایشان بیفتد. من متوجه شده‌ام که ما انسان‌ها در یک جلسه، سعی می‌کنیم بین این دو رفتار، تعادل ایجاد کنیم.

حالت توجه: می‌خواهیم زیاد صحبت کنیم. می‌خواهیم شنیده شویم. می‌خواهیم مورد توجه قرار بگیریم.

حالت پنهان شدن: می‌خواهیم کمتر صحبت کنیم. نمی‌خواهیم مورد توجه قرار بگیریم. حتی ممکن است بخواهیم پنهان شویم.

هیچ یک از این دو حالت اشتباه نیست، اما مهم است که هدفمند باشید. حالت پنهان شدن می‌تواند برای گوش دادن در جلسه‌ای که در آن چیز زیادی برای مشارکت و صحبت در دستور کار ندارید، عالی باشد. اگر می‌خواهید مورد توجه رئیس قرار بگیرید و نقش رهبری را بر عهده بگیرید، حالت توجه می‌تواند عالی باشد.

نکته: قبل از رفتن به اتاق جلسه، باید هدف یا حالت خود را بدانید. این به شما کمک می‌کند بهترین تصمیم را برای نشستن بگیرید.

ادامه این موضوع در شماره‌ بعدی ماهنامه منتشر خواهد شد. پس حتما آن‌را مطالعه کنید.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.