تاثیر گذراندن زمان در فضای باز بر سلامتی

نویسنده: بث لوین مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 10,001

گذراندن زمان در هوای تازه می‌تواند به کاهش استرس و حتی حفظ فشار خون سالم در شما کمک کند.

این هفته چقدر زمان خود را در فضای باز سپری کردید؟ اگر پاسختان به این سوال، «کمتر از دو ساعت» است، احتمالا وقت آن رسیده باشد که در برنامه خود، زمانی را نیز برای پیاده‌روی در نظر بگیرید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید.

تحقیقات نشان داده، افرادی که فقط دو ساعت در هفته را در محیط‌های طبیعی در فضای باز مانند پارک‌، جنگل و یا سواحل می‌گذرانند، نسبت به آنهایی که این کار را نمی‌کنند، از سلامت بهتر و احساس حال خوب بیشتر، برخوردارند.

در این مطالعه خاص (که نتایجش در سال 2019 در مجله گزارش‌های علمی منتشر شد)، سوالاتی از این قبیل از شرکت‌کنندگان پرسیده شد: «به طور کلی، سلامت شما چگونه است؟» و «به طور کلی، چقدر از زندگی امروز خود راضی هستید؟»

دکتر متیو وایت، نویسنده این مطالعه می‌گوید: «این سوال‌ها، شاخص‌های واقعا مفیدی برای سلامت و حال خوب هستند.» پاسخ‌های افراد به این سوالات، به شدت با سلامتی و شاخص‌های عینی اندازه‌گیری شده توسط پزشک، در مورد اینکه، زندگی یک فرد تا چه اندازه خوب پیش‌ می‌رود، همبستگی دارد.

مطالعه دیگری که به سرپرستی دکتر وایت در مجله علم روانشناسی منتشر شد، نشان می‌دهد که به طور متوسط، افرادی که در مناطق شهری با فضای سبز بیشتری زندگی می‌کنند، ناراحتی روانی کمتر و حال خوب بهتری دارند. علاوه بر این‌ موارد، مطالعات دیگری نیز وجود دارد که این یافته‌ها را تایید می‌کند؛ ولی مجال پرداختن به آنها در این نوشتار نیست.

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، «طبیعت درمانی» به طور گسترده‌تری در روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به هفت مزیت دیگری که گذراندن زمان در فضای باز می‌تواند برای ما به ارمغان آورد، اشاره می‌شود:

  1. ورزش در فضای باز نسبت به فضای بسته، تاثیر بیشتری بر سلامتی شما دارد.

طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ورزش منظم دارای مزایای سلامتی زیادی، از جمله بهبود سلامت مغز، استخوان‌ها و عضلات قوی‌تر، مدیریت وزن و غیره است. اما نتیجه مطالعات نشان داده، ورزش کردن در فضای باز، مزیت‌های بیشتری دارد.

بررسی 11 مطالعه در این زمینه نشان داد که افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند، احساس تجدید حیات و اشتیاق بیشتری برای ورزش مجدد خواهند داشت. دو مطالعه جداگانه دیگر، که یکی به مقایسه دوچرخه ‌سواری در داخل و خارج از خانه، و دیگری به مقایسه پیاده‌روی در داخل و خارج از خانه می‌پرداخت، نشان داد افراد با شدت بیشتری در خارج از خانه ورزش می‌کنند، بدون اینکه احساس کنند بیشتر تلاش می‌کنند.

  1. گذراندن زمان در طبیعت می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

گذراندن زمان در فضای باز می‌تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند. یک مطالعه کوچکی که بر روی 77 جوان مبتلا به چاقی در سال 2021 انجام شد، نشان داد که راه رفتن در فضای باز، استرس را کاهش داده و تمرکز را حتی بیشتر از استفاده از دستگاه تریدمیل در داخل خانه، بهبود می‌بخشد.

همچنین یافته‌های دیگر تحقیقات نشان داده، افرادی که در مناطق سبز قدم می‌زنند، نسبت به آنهایی که در مراکز شهری شلوغ‌تر قدم می‌زنند، سطح استرس و کورتیزول پایین‌تری دارند.

  1. دسترسی به فضای سبز می‌تواند به کاهش زوال شناختی کمک کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در ژانویه 2018 در مجله علوم اجتماعی و پزشکی منتشر شد، دسترسی به پارک‌های عمومی، با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط بود. محققان خاطر نشان کردند که مزیت حفاظتی دسترسی به پارک‌، به ویژه در میان زنان، یعنی کسانی که عوامل خطر ژنتیکی برای زول شناختی دارند، و آنهایی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری دارند، زیاد است.

  1. دسترسی به مناطق سبز می‌تواند به تصفیه هوا و عملکرد بهتر ریه کمک کند.

در یک مطالعه جداگانه که در سال 2020 در مجله محیط بین‌الملل منتشر شد، محققان دریافتند، کودکانی که در محیطی با فضای سبز بیشتر بزرگ شده‌اند، و نزدیکی بیشتری به فضاهای سبز (مانند پارک، جنگل و غیره) دارند، در سن 24 سالگی نسبت به افرادی که در چنین وضعیتی بزرگ نشده‌اند، عملکرد ریه بهتری دارند. این نتایج، مستقل از بررسی نقش آلودگی هوا، شهرنشینی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی بود.

این ممکن است بدین دلیل باشد که طبق تحقیقات دیگر، گیاهان می‌توانند به تصفیه هوا کمک کنند. این امر به خصوص در مناطقی با پوشش گیاهی متراکم، مانند پارک‌ها و فضاهای سبز، بیشتر است.

  1. گذراندن زمان در زیر نور خورشید می‌تواند سطح ویتامین D را افزایش دهد.

گذراندن یک روز آفتابی در خارج از منزل، می‌تواند سطح ویتامین D شما را افزایش دهد. این ویتامین به عضلات، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی شما کمک می‌کند و طبق گفته اداره مکمل‌های غذایی در موسسه ملی بهداشت، برای کمک به جذب کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی قوی‌تر، ضروری است.

تحقیقات نشان داده، تقریبا 50 درصد از افراد به اندازه کافی از آفتاب، ویتامین دریافت نمی‌کنند. بدن شما به طور طبیعی وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین D می‌سازد، البته نه زمانی که نور خورشید از پنجره عبور می‌کند و به پوست شما می‌رسد.

البته نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را نادیده بگیرید. هرچند این کار جذب ویتامین D توسط پوست شما را کند می‌سازد، اما برای کمک به محافظت از خود در برابر اشعه مارواء بنفش که ممکن است منجر به سرطان پوست شود، بسیار مهم است.

  1. پیاده‌روی در جنگل می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

با توجه به مرور گذشته تحقیقاتی که به بررسی شیوه «حمام جنگل» ژاپنی‌ها می‌پرداخت، شرکت‌کنندگانی که زمانی را در محیط‌های جنگلی می‌گذراندند، فشار خونشان نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کردند، به طور قابل توجهی پایین‌تر بود.

به طور مشابه، طبق نتیجه یک مطالعه استرالیایی، ساکنان شهرهایی که به طور منظم حداقل یک‌بار در هفته به مدت 30 دقیقه از مناطق سبز بازدید می‌کردند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کردند، کمتر در معرض فشار خون بالا بودند.

البته این بدین معنا نیست که بتوانید با خیال راحت بعد از چندبار قدم زدن در جنگل، داروهای فشار خون خود را کنار بگذارید.

ایان دل کوند پوزی، پزشک متخصص قلب و عروق در موسسه قلب و عروق میامی در فلوریدا می‌گوید، رفتارهای سالم مانند حفظ وزن سالم یا کاهش وزن اضافی، ورزش روزانه و پیروی از یک رژیم غذایی کم نمک، علاوه بر سپری کردن زمانی در فضای باز، همگی می‌تواند به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک کند. اما اگر دارویی برای کنترل فشار خون برای شما تجویز شده است، نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف آنها را متوقف کنید.

این نوع تغییرات رفتاری می‌تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. او می‌گوید برای برخی، این کار ممکن است به تغییرات قابل توجهی منجر شود و فرد بتواند دوز کمتری از دارو را مصرف کند. او همچنین می‌گوید، برخی افراد حتی با تغییر سبک زندگی، فشار خون بالایی خواهند داشت.

  1. صداهای خارج از منزل می‌توانند مثبت اندیشی را تقویت کنند.

به اندازه مناظر، می‌توان از صداهای طبیعت نیز لذت برد، و این موضوع، دلیل علمی دارد. طبق مطالعه منتشر شده در مارس 2021 در مجله علوم محیطی، صداهای طبیعت می‌توانند به بهبود خلق‌وخو و تقویت احساسات مثبت (مانند شادی، رضایت و نشاط) کمک کنند.

محققان دریافتند که صدای حیوانات (مانند صدای پرندگان)، صدای باد، و صدای آب، با کاهش سطح استرس و شادی بیشتر مرتبط هستند – و به نوبه خود، این اثرات به کاهش درد، کاهش استرس و افزایش عملکرد شناختی کمک می‌کنند.

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.