ایده‌هایی که مهارت‌های ارائه شما جلوی جمع را به شدت بهبود می‌بخشند

نویسنده: دنسا ادواردز مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 10,002

آیا شما هم برای عالی کردن ارائه خود به چند ایده خوب نیاز دارید؟ قبل از این سوال باید به خاطر داشته باشید که یک ارائه خوب، باید جذاب، به‌یادماندنی و تاثیرگذار باشد. اما چگونه؟

چه جلوی 10 نفر صحبت می‌کنید یا جلوی 10000 نفر، باید بتوانید علاقه مخاطب را برانگیزید. در اینجا به 10 ایده مورد علاقه‌ام برای داشتن ارائه‌ای عالی اشاره می‌کنم که می‌توانید آنها را امتحان کنید تا مهارت‌های ارائه خود را بهبود دهید.

از این راهنمای گام به گام استفاده کنید تا بتوانید پیام خود را به وضوح و با اطمینان، با برخی از ایده‌های ارائه که ممکن است قبلا نشنیده باشید، منتقل کنید.

چگونه برای ارائه آماده شویم؟

بیایید با آماده‌سازی ارائه خود شروع کنیم. نوشتن، طوفان فکری، تحقیق و سازماندهی ارائه، امری کلیدی است.

بهترین مطالب خود را برای شروع و انتهای ارائه حفظ کنید.

اولین کاری که باید هنگام آماده شدن برای ارائه خود انجام دهید، این است که تمام ایده‌ها، نکات، مثال‌ها و مطالعات موردی را یادداشت کنید. من به شدت توصیه می‌کنم از فلش کارت استفاده کنید؛ البته می‌توان از اسلاید نیز استفاده کرد. در هر کارت یا اسلاید، یک ایده قرار دهید. این کار، انتقال ایده‌های ارائه شما را آسان می‌کند.

در مرحله بعد، باید ترتیب ایده‌های ارائه خود را به حالتی صحیح درآورید. اشتباه بسیاری از ارائه‌دهندگان این است که مهم‌ترین نکات خود را در وسط ارائه دفن می‌کنند. این اشتباه است!

اکثر ما، قسمت‌های اول و آخر یک ارائه را بیشتر به خاطر می‌آوریم. این ناشی از «اثر موقعیت ترتیبی» است؛ یعنی تمایل واضح افراد برای به خاطر آوردن اولین و آخرین موارد موجود در یک توالی.

اشتباه ارائه

با بررسی سخنرانی‌های مهم در طول تاریخ، می‌توانید به خوبی متوجه اهمیت شروع و پایان قوی آنها بشوید. برای مثال، به سطر آغازین قدرتمند سخنرانی معروف «من یک رویا دارم» مارتین لوترکینگ توجه کنید:

«من خوشحالم که امروز می‌توانم با شما در آنچه که به عنوان بزرگ‌ترین تظاهرات آزادی در تاریخ ملت ما ثبت خواهد شد، شرکت کنم.»

یا به عنوان مثال، به انتهای سخنان الهام‌بخش سخنرانی ملاله یوسف‌زَی در سازمان ملل توجه کنید:

«یک کودک، یک معلم، یک قلم و یک کتاب می‌توانند دنیا را تغییر دهند. آموزش، اولین راه است. بنابراین، اول از همه آموزش.»

نحوه شروع یک ارائه:

همیشه ارائه را با یک قلاب جالب یا پیامی جذاب شروع کنید. به تمام ایده‌های ارائه خود نگاه کنید و قوی‌ترین نکات خود را انتخاب کنید. در ادامه به چند ایده برای نحوه شروع ارائه، اشاره شده است:

  • آیا لطیفه، یا سوالی برانگیزاننده دارید تا بتوانید افراد را در قلاب خود گیر بیندازید؟
  • آیا داستان جذابی دارید که بتوانید با آن شروع کنید؟
  • آیا می‌توانید مخاطبان خود را بخندانید؟
  • آیا واقعیت جالبی دارید که بتواند مخاطبان را در مورد آنچه که قرار است در ادامه بحث بگویید، کنجکاو کند؟

نحوه پایان دادن به ارائه:

یکی از بهترین ایده‌ها این است که همیشه ارائه خودتان را با چیزی پایان دهید که می‌خواهید مخاطبانتان به خاطر بسپارند.

  • بزرگ‌ترین ایده‌تان چیست؟
  • می‌خواهید مخاطبانتان چه اقدامی انجام دهند؟
  • مهم‌ترین نکته‌ای که می‌خواهید مخاطبانتان به خاطر بسپارند، چیست؟
  • آیا می‌توانید از مخاطبان خود تشکر کنید؟

فلش کارت‌های خود را مجددا سازماندهی کنید، به طوری که با یک نکته مهم شروع و با یک برداشت مهم به پایان برسند.

تغییر شیوه ارائه

مطالعات محققان حوزه آموزشی نشان می‌دهد که 83 درصد از یادگیری انسان به صورت بصری اتفاق می‌افتد، درحالی‌که شبکه تحقیقات علوم اجتماعی گزارش می‌دهد که 65 درصد از مردم، یادگیرنده بصری هستند.

اشتباه ارائه

مردم معمولا تنها 10 درصد از اطلاعاتی را که در یک ارائه شفاهی دریافت می‌کنند، به خاطر می‌سپارند؛ یعنی زمانی که فقط یک شخص برای آنها صحبت می‌کند. اما این آمار می‌تواند تا 65 درصد نیز رشد کند، اگر شما در ارائه خود از تصاویر نیز استفاده کنید.

همیشه به این فکر کنید، چگونه می‌توانید از نمودار، عکس یا تصاویر، به عنوان یک ابزار بصری کمکی برای نشان دادن نظر و پشتیبانی از پیام اصلی خود، استفاده کنید.

آیا تاکنون این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌اید که می‌گوید: «لازم به گفتن نیست، نشان بده»؟ به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برخی از نکات یا ایده‌های اصلی خود را با شیوه‌های مختلف نشان دهید. در ادامه به برخی از این شیوه‌ها که می‌توانید از آنها ایده بگیرید، اشاره شده است:

  • چگونه می‌توانید مفهوم خود را با کلمات توضیح دهید؟
  • آیا تصاویر گرافیکی وجود دارد که بتواند از نظر و دیدگاه شما حمایت کند؟
  • استفاده از چه تصاویری می‌تواند به مخاطبانتان کمک کند تا ایده شما را درک کنند؟
  • آیا نمونه ویدئویی در این زمینه وجود دارد که بتوانید نشان دهید؟
  • آیا می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید بر روی موضوعی از ارائه شما، بحث کنند یا طوفان فکری داشته باشند؟

همچنین باید به خاطر داشته باشید و تلاش کنید تا از به کار بردن جملات غیرپیوسته و بی‌ربط در ارائه خود اجتناب کنید.

تعامل برقرار کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت ارائه، مشارکت دادن مخاطبان به شیوه‌های جالب و منحصر به فرد، در ارائه خودتان است. اکثر ارائه‌دهندگان فکر می‌کنند مخاطب تنها باید شنونده خوبی باشد و فراموش می‌کنند که آنها می‌توانند بخش مهمی از موفقیت شما به عنوان یک مجری یا سخنران باشند.

اشتباه ارائه

تخمین زده شده است که دامنه توجه اکثر افراد در عرض چند دقیقه پس از آغاز ارائه، شروع به تغییر می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از این تغییر، درگیر نگه داشتن و مشارکت دادن آنها در بحث است. شما می‌توانید مخاطبانتان را به شیوه‌های مختلف درگیر کنید. در ادامه به چند ایده در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • یخ مجلس را شکستن: اگر گروهی دارید که می‌خواهند یکدیگر را بشناسند، یا اگر دوست دارید مخاطبانتان آزاد حرفشان را بزنند، صحبت خود را با یک یخ‌شکن مناسب و محترمانه شروع کنید.
  • سوالات «دستتان را بالا ببرید»: یک راه عالی برای اندازه‌گیری میزان حرارت و اشتیاق مخاطبان، پرسیدن سوالات ساده بله یا خیر و یا سوالاتی است که باعث می‌شود مخاطبان، دستشان را بالا ببرند. این یک سوال ساده و خوب برای افراد درونگراست، زیرا به افراد اجازه می‌دهد تا روی صندلی خود باقی بمانند.
  • سوالات «پشت میزی»: اگر شرکت‌کنندگان پشت میز نشسته‌اند یا به راحتی می‌توانند به گروه‌های کوچکی تقسیم شوند، سوال یا ایده‌ای را مطرح کنید و از گروه‌های کوچک بخواهید در مورد آن بحث کنند.
  • رای‌گیری در شبکه‌های اجتماعی: شما می‌توانید افراد را در شبکه‌های اجتماعی درگیر کنید تا نظرات خود را اعلام کنند.
  • ایجاد طوفان فکری: من اغلب از مخاطبانم می‌خواهم با هم شریک شوند و درباره یک ایده، نقش، یا تمرین کردن چیزی، بحث کنند. شما حتی می‌توانید یک شروع‌کننده مکالمه را برای کمک به افراد در شناخت یکدیگر، اختصاص دهید.
  • ایفای نقش: اگر می‌خواهید دمویی از چیزی نشان دهید، از مخاطبان بخواهید تا روی صحنه بیایند و برای نشان دادن ایده شما، نقش بازی کنند.
  • پرسش و پاسخ: ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع تعامل، یک جلسه پرسش و پاسخ ساده است. این کار را می‌توان در حین ارائه، بعد یا قبل از استراحت بین جلسه، و یا در پایان آن انجام داد.
  • مورد مطالعه قرار دادن مخاطبان: یکی از راه‌های عالی برای نشان دادن یک مفهوم، این است که فردی از مخاطبان به عنوان مورد مطالعه معرفی شود. من گاهی این کار را در طول سخنرانی‌های زبان بدنم انجام می‌دهم.

هرچه تعامل، سرگرم‌کننده‌تر و منحصربه‌فردتر باشد، بهتر است!

یک الگوی سخنرانی عمومی برای خود انتخاب کنید

گاهی اوقات، نگاه کردن به ارائه‌دهندگان شگفت‌انگیز دیگر و یادگیری از آنها می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما دائما به دنبال سخنرانان عمومی عالی هستیم.

فکر می‌کنم همه باید یک الگوی سخنرانی عمومی داشته باشند. این الگو باید کسی باشد که مثل شما صحبت می‌کند؛ یعنی فردی که میزان انرژی، سرعت و حضورش روی صحنه مثل شماست. برای مثال، من بسیار محاوره‌ای صحبت می‌کنم، اما همچنین عاشق این هستم تا نقل قول علمی ارائه بدهم. بنابراین، برنه براون، یکی از الگوهای من در سخنرانی‌های عمومی است.

نحوه طراحی اسلایدهای ارائه

وقتی صحبت از ارائه به میان می‌آید، طراحی اسلایدها واقعا اهمیت دارد. به پیام کلیدی خود فکر کنید؛ آیا به دنبال این هستید که به مردم قدرت دهید تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند؟ آیا محصول جدید فوق‌العاده‌ای می‌فروشید؟ آیا ایده‌هایی را برای هیئت داوران مطرح می‌کنید؟ از پیام کلیدی خود برای هدایت تصمیمات طراحی اسلایدهایتان استفاده کنید.

از رنگ‌ها استفاده کنید تا خلاق‌تر به نظر برسید.

اگر کل اتاق خواب شما، صورتی روشن باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ یا اگر لباس‌های بیمارستان، مشکلی رنگ بود، چطور؟ به احتمال زیاد، چنین انتخاب‌های رنگی باعث می‌شود، احساس راحتی کمتری داشته باشید. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، افراد رنگ‌های خاصی را با محیط‌ها و حالات خاص، مرتبط می‌کنند.

گنجاندن این جنبه جالب روان‌شناسی در ارائه‌های خود، می‌تواند به انتقال پیام شما با استفاده از رنگ‌ها به عنوان یک نشانه احساسی، کمک کند.

اشتباه ارائه: هماهنگ نبودن رنگ‌ها با پیام شما

در ادامه، تفکیک ساده‌ای از رنگ‌ها و معانی آنها آورده شده است:

سفید

سبز زرد نارنجی قرمز

پاکی

شفافیت

خلوص

سادگی

تازگی

گرما

امید

طبیعت

رشد

تازگی

رفاه و کامیابی

خوش‌بینی

گرما

شادی

خلاقیت

دوستی

اطمینان

گرما

نوآوری

دوستی

انرژی

شجاعت

قدرت

هیجان

استحکام

شور

انرژی

سیاه

قهوه‌ای صورتی ارغوانی

آبی

پیچیدگی

امنیت

قدرت

اختیار

شاکله

جدی

خاکی بودن

قابل اتکا

اعتبار

گرما

حمایت

تخیلی

پر شور و احساساتی

تحول

تعادل

خلاقیت

خرد

لاکچری

ثروت

معنویت

پیچیدگی

وفاداری

اعتماد

وفاداری

قابل اعتماد بودن

منطق

آرامش

امنیت

 

در ادامه به چند شیوه اشاره شده است که از آن طریق می‌توانید از رنگ در ارائه خود استفاده کنید:

  • آیا موضوع شما با طرح رنگ خاصی مرتبط است؟ به عنوان مثال، حوزه پزشکی معمولا با رنگ سفید همراه است. محیط معمولا با رنگ سبز همراه است. آیا می‌خواهید با صنعت خود مطابقت داشته باشید یا می‌خواهید محصول، ایده یا خدمت شما با صنعت خاصی مرتبط باشد؟ برای مثال، اگر دارید در مورد معماری و اینکه چگونه می‌توانید در مصالح ساختمانی خود سبزتر شوید، ارائه می‌دهید، می‌توانید از رنگ سبز برای مرتبط کردن محتوای خود با محیط، استفاده کنید.
  • شدت رنگ باید با میزان انرژی شما منطبق باشد. اگر احساس جسارت و قدرت می‌کنید، باید از رنگ‌های تند و قوی استفاده کنید. رنگ‌های روشن یا خنثی، بیشتر خاموش هستند و شدت کمتری دارند. بنابراین، از شدت رنگ، مطابق با شدت خود استفاده کنید.
  • از نظریه رنگ‌ها استفاده کنید. اگر واقعا می‌خواهید از ترکیب رنگ‌های دیوانه‌کننده استفاده کنید، به شدت توصیه می‌کنم که در منابع استراتژی رنگ، به دنبال چگونگی انتخاب رنگ‌های مکمل بگردید.

مهم نیست از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنید، اما مطمئن شوید که رنگ‌های سازگار را انتخاب می‌کنید. غیر از مواقعی که ارائه شما در مورد رنگین کمان است، از همه رنگ‌ها در ارائه خود استفاده نکرده و با رنگ‌های متعدد، مخاطب را خسته نکنید.

فونت‌ها هم مهم هستند.

درست مانند رنگ‌ها، مردم تحت تاثیر تایپوگرافی نیز قرار می‌گیرند. ببینید که چگونه می‌خواهید با مخاطبان خود روبه‌رو شوید و یک فونت مناسب را بر اساس این پیام انتخاب کنید.

استفاده از فونت‌های ساده، برای ارائه‌های معتبر، مانند ارائه طرح یا نتایج یک مطالعه علمی در یک کنفرانس، عالی است.

به این فکر کنید که چگونه پیام، لحن و موضوع شما می‌تواند با انتخاب فونت شما بهبود یابد. باز هم به یاد داشته باشید که ثابت باشید و فونت‌های خود را در صفحات مختلف، تغییر ندهید.

 

 

 

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.