رهبری آینده‌نگر و الهام‌بخش در سازمان‌های متعالی

نویسنده: دکتر سید محمد محسن امامت

0 5

در سازمان‌های متعالی، رهبران بر آینده متمرکز هستند و برای تحقق آن به ارتباط موثر با ذینفعان می‌پردازند و از تفکر ساختارشکنانه و ایده‌پرداز حمایت می‌کنند. آن‌ها در سازمان الگو هستند و در جهت ارزش‌های سازمان و اصول اخلاقی حرکت می‌کنند تا الهام‌بخش باشند. همچنین هدایت نوآوری و تحول در سازمان بیش از هر کس بر دوش رهبران است. آن‌ها با بها دادن به یادگیری، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی سازمانی، حمایت عملی خود را از تحول در سازمان نشان می‌دهند. کارکنان یک سازمان بیش از هر چیز از رفتار رهبران یاد می‌گیرند و نه صرفا شعارها. به همین دلیل است که می‌گویند فرهنگ، سایه رفتار رهبران است.

رهبران در سازمان‌های متعالی کارکنان را برانگیخته نگه می‌دارند و در قلب‌ها نفوذ می‌کنند. آن‌ها در جهت ایجاد فرهنگ دلبستگی، پاسخگویی و توانمندسازی کارکنان تلاش می‌کنند و فضایی را مهیا می‌کنند که کارکنان پایبند و توانمند در درون سازمان حرمت پیدا می‌کنند.

اگر بخواهیم رهبران و مدیران را در سازمان مقایسه کنیم باید بگوئیم که رهبران عاملان تغییر هستند در صورتی که مدیران معمولا حافظان وضع موجود هستند و تمرکزشان بیشتر بر کنترل است. رهبران، افق‌های دور را می‌بینند و آینده را به تصویر می‌کشند ولی مدیران نگاه کوتاه‌مدت دارند.

با توجه به فضای رقابتی کسب‌وکارها و لزوم بهبودهای سازمانی در عصر حاضر، برای رشد و تعالی سازمانی بیش از هر زمانی به مدیرانی نیاز است که دارای صفات رهبری باشند. مدیرانی که دارای صفات رهبری هستند از تغییرات استقبال می‌کنند و در جهت تعالی سازمان گام بر می‌دارند و با تیم‌سازی و تمرکز بر جنبه‌های انسانی، ایجاد انگیزه می‌کنند و به کارکنان میدان می‌دهند تا با تمام نیرو در خدمت سازمان باشند.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.