چگونه افراد را بفهمیم و درک کنیم و نشانه‌های زبان بدن را رمزگشایی کنیم؟

نویسنده: وانسا ون ادواردز مترجم: علی اکبر سلیمانی

0 10,000

آیا می‌دانید چگونه باید افراد را بفهمید و زبان بدن را رمزگشایی کنید؟ این، یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های افراد است.

وقتی به فهم و درک افراد فکر می‌کنید، باید بدانید که چگونه هر نشانه‌ای از زبان بدن را در یکی از این دو طیف، گروه‌بندی کنید: حرکات مثبت کوچک یا حرکات منفی کوچک.

حرکات مثبت کوچک: نشانه علاقه، کنجکاوی یا درگیری است.

حرکات منفی کوچک: نشان‌دهنده عصبی بودن، بی‌علاقگی یا کسالت است.

در یک تعامل دوطرفه، شما به دنبال دیدن حرکات مثبت‌ کوچک بیشتری نسبت به حرکات منفی کوچک هستید. هر نشانه غیرکلامی که درک می‌کنید، مربوط به حرکات مثبت‌ یا منفی کوچک است. در ادامه قصد داریم به هفت نشانه قدرتمند زبان بدن اشاره کنیم که برای درک افراد، به دانستن آن نیاز دارید.

  1. مشاهده شرم و خجالت

یک رفتار عمومی و فراگیر وجود دارد که انسان‌ها، زمانی آن‌را انجام می‌دهند که احساس شرم یا خجالت می‌کنند. تشخیص این رفتار بسیار ساده است. وقتی مردم خجالت می‌کشند، اغلب کنار پیشانی خود را لمس می‌کنند.

این یک حرکت منفی کوچک است. وقتی مردم خجالت می‌کشند، همیشه این‌را می‌بینید. حتی تهیه‌کننده‌ها از آن به عنوان، ژست شرم جهانی یاد می‌کنند.

سوال این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ این کار در واقع، یک حرکت اولیه برای پنهان کردن یا پوشاندن یا جلوگیری از اتفاق پیش آمده است. اگر کسی واقعا خجالت بکشد، از لمس پیشانی شروع کرده و تا بستن کامل چشم، پیش می‌رود. به عبارتی، چنین حالتی از لمس پیشانی به بستن چشم می‌رسد.

نکته زبان بدن برای شما: توجه داشته باشید، هر زمانی که در گفت‌وگو، کسی کنار پیشانی خود را لمس کرد یا چشمانش را بست؛ احتمالا بدین معنی است که کمی خجالت می‌کشد یا شرمسار است. بنابراین ممکن است زمان آن رسیده باشد که شما کمی عقب نشینی کنید.

  1. حالت بسته و بازدارندگی به خود گرفتن

هر زمان که فردی احساس عقب‌نشینی، ناراحتی یا بسته بودن می‌کند، بدنش آن‌را با چیزی نشان می‌دهد که رفتار مسدود کننده نامیده می‌شود. این یک حرکت منفی کوچک است.

حالت بسته و بازدارنده به خود گرفتن، زمانی رخ می‌دهد که ما بخشی از بدن خود را به عنوان مانعی بین خودمان و شخص دیگر، می‌پوشانیم یا مسدود می‌کنیم.

ما این کار را ناخودآگاه انجام می‌دهیم، زیرا سعی داریم از خود محافظت کنیم. برای شفافیت بهتر، به زمانی توجه کنید که شخصی ناگهان، دست‌ها یا پاهایش را روی هم می‌گذارد یا مرتبا چیزی مانند رایانه، دفترچه یادداشت یا بالش را جلوی خود می‌گیرد.

نکته زبان بدن برای شما: به فردی که زیاد حالت بسته و بازدارنده بودن به خود می‌گیرد، توجه کنید. آنها ممکن است خیلی روی بازی به شما نشان ندهند.

  1. کج کردن سر

آیا این‌را می‌شنوید؟ این یک رفتار طبیعی در انسان است؛ یعنی وقتی می‌خواهیم حرفی را از کسی بهتر بشنویم، سر خود را کج می‌کنیم و گوش خود را در معرض دید قرار می‌دهیم. این، یک حرکت مثبت کوچک است.

اگر فردی در حین صحبت کردن با شما، سرش را کج کرد، نشانه عالی است؛ این یعنی دارد گوش می‌دهد، درگیر است و می‌خواهد بیشتر بشنود.

کج شدن سر به همراه تکان دادن آن، یکی از قوی‌ترین حرکات مثبت‌ کوچک غیرکلامی است و نشان می‌دهد که واقعا دارید به حرف‌های آن فرد گوش می‌دهید.

نکته زبان بدن برای شما: اگر شخصی در حین صحبت کردن با شما سرش را کج کرد و سر تکان داد، بدین معناست که او دوست دارد به سخن شما گوش دهد. آیا می‌خواهید به کسی نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید؟ پس سرتان را کج کنید و در حین شنیدن، آن‌را کمی تکان دهید.

  1. بستن دهان

آیا تا به حال زمانی که یک بچه کوچک در حال دروغ گفتن است، با دقت به او توجه کرده‌اید؟

آنها اغلب بعد از دروغ گفتن، دهان خود را می‌پوشانند. ناخودآگاه، هر زمان که می‌خواهیم چیزی را در خود نگه داریم، دهان خود را می‌پوشانیم. انگار مغزمان به ما می‌گوید: «نه، نگو!»

جلوی دهان را گرفتن نیز یکی از کارهای رایجی است که در مواقعی که احساس خجالت می‌کنیم، انجام می‌دهیم.

نکته زبان بدن برای شما: در گفت‌وگو، مراقب پوشاندن ناگهانی دهان طرف مقابل باشید. او ممکن است سعی کند چیزی را از شما پنهان کند.

  1. دست‌ها

دست‌ها چیزهای زیادی را در مورد آنچه که یک فرد در حال فکر کردن به آن است، به ما می‌گوید. حتی اگر فرد حرفی نزند، دست‌های او می‌تواند حامل پیام‌های گوناگونی برای ما باشد.

ما همیشه به دستان کسی که در حال صحبت کردن است، نگاه می‌کنیم. باید بیشتر از حرکات دست استفاده کنید. آنها یک حرکت مثبت کوچک عالی هستند؛ زیرا به درگیر نگه داشتن افراد کمک می‌کنند.

نکته زبان بدن برای شما: سعی کنید مهمترین حرکات دست موجود در فرهنگ طرف مقابل را یاد بگیرید.

  1. بالا بردن ابرو

وقتی در مورد زبان بدن صحبت می‌کنیم، چیزهای زیادی در خصوص تماس چشمی می‌شنویم و این مهم است. اما می‌دانید چه چیزی اغلب فراموش می‌شود؟ بله درست است، ابروها! ابروها یک راز کوچک غیرکلامی عالی هستند. بالا بردن ابرو، یک حرکت مثبت کوچک عالی است!

هر زمان که شخصی علاقه‌مند یا کنجکاو باشد، ابروهای خود را بالا می‌برد. تقریبا مثل این است که می‌خواهیم ابروهایمان از مسیر خارج شوند تا بتوانیم چیزی را واضح‌تر ببینیم.

نکته زبان بدن برای شما: وقتی به موضوع بحث علاقه‌مندید، ابروهای خود را بالا ببرید و همین‌طور از بالا رفتن ابروی طرف مقابل غافل نشوید!

  1. حالات چهره

آخرین نشانه، مهم‌ترین است: دانستن اینکه چگونه چهره را رمزگشایی کنید. حالات صورت، بسته به اینکه شما کدام‌یک را می‌بینید، می‌تواند یک حرکت مثبت و یا یک حرکت منفی کوچک باشد.

خواندن حالات چهره، نقش بسیار مهمی در خواندن دقیق افراد ایفا می‌کند. دکتر پائول اکمن، هفت ریز عبارت کلی را کشف کرد. مواردی که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  • ترس
  • شادی
  • تحقیر
  • تعجب
  • غمگینی
  • نفرت
پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.