راه‌هایی برای پر کردن شکاف نسلی بین اعضای خانواده

نویسنده: کریس دانو مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 10,008

«محبت و عشق میان اعضای خانواده شما، بزرگ‌ترین نعمتتان در زندگی خواهد بود.»

قرن‌ها بود که نه تنها انسان‌ها، بلکه حیوانات نیز به طور خانوادگی زندگی می‌کردند. اما در قرن 21، به نحوی که جامعه ما در حال تکامل است، شکاف‌های نسلی، مانع از عشق و احساسات درون هر خانواده می‌شود. آیا این شکاف نسلی باعث شده است که همه در کنار هم بمانند؟ منظور ما از با هم ماندن، فقط زندگی زیر یک سقف نیست. بلکه منظور از با هم ماندن، درک یکدیگر و زندگی شاد بدون توجه به شکاف نسلی، در کنار هم به عنوان یک خانواده است.

این تفاوت سنی، باعث افزایش شک و تردید و سکوت بین اعضای خانواده شده است. جایی که کودکان از به اشتراک گذاشتن ناامنی‌های خود با والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود، احساس ناراحتی می‌کنند. از طرف دیگر نیز، والدین در به اشتراک گذاشتن احساسات خود با فرزندانشان، اضطراب دارند.

فرقی نمی‌کند از چه زاویه‌ای به این مسئله نگاه می‌کنید، به احتمال زیاد، شما نیز قبول دارید که دلیل بسیاری از مشکلات به وجود آمده در خانواده‌های امروزی، شکاف نسلی است. بنابراین، برای هر پدر و مادر و فرزندی، پر کردن این شکاف سنی بسیار مهم است. در این مقاله سعی کردیم تا به برخی از موثرترین راهکارها در این زمینه اشاره کنیم:

  1. صحبت کنید، صحبت کنید، صحبت کنید.

بهترین راه ایجاد اعتماد و پر کردن شکاف نسلی در خانواده، گفت‌وگوست. این اولین و مهم‌ترین قدمی است که باید برای حفظ خانواده خود بردارید. عدم ارتباط اعضای خانواده، تنها می‌تواند منجر به دعوا و سوء تفاهم شود.

والدین باید درک کنند که فرزندانشان در محیط‌های مختلف، با دسترسی به فناوری رشد کرده‌اند. بنابراین، تعجب ندارد که آنها ذهنیت متفاوتی نسبت به چیزها داشته باشند. درست است که کودکان نباید از در میان گذاشتن افکار خود با والدینشان مضطرب شوند، و باید به چشم دوست به آنها نگاه کنند، اما به یاد داشته باشید که این کار زمان‌بر است. با گفت‌وگوی روزانه با اعضای خانواده خود می‌توانید کم‌کم بر چنین شکاف نسلی، فائق آیید.

  1. گذراندن وقت با هم، کلیدی و مهم است.

صرف نظر از اینکه از همراهی یکدیگر لذت می‌برید یا نه، برای پر کردن شکاف نسلی، صرف زمان باکیفیت با یکدیگر، ضروری است. می‌توانید برنامه تلویزیونی مورد علاقه آنها را تماشا کنید، با آنها شام بخورید یا به سینما بروید. هر کاری را که به خانواده شما کمک می‌کند تا در کنار هم بمانید، انجام دهید.

ماندن در کنار هم، به پر کردن فاصله و لذت بردن از همراهی یکدیگر کمک می‌کند. بهترین راه برای گذراندن وقت با هم به عنوان یک خانواده، این است که با هم به تعطیلات و مسافرت بروید.

  1. حرکات، همیشه قدردانی می‌شوند.

حرکات، معنای زیادی دارند و خیلی بیشتر از کلمات با آدم حرف می‌زنند. هرگونه رفتار مهربانانه والدین نسبت به فرزندانشان، بی‌توجه نخواهد بود. از سوی دیگر، هرگونه ژست واقعی فرزندان برای والدینشان، اشک شوق آنها را به همراه دارد.

حرکات می‌توانند به هر شکلی باشند. مثلا شما در نقش فرزند، می‌توانید به والدین خودتان در روز تولد یا سالگرد ازدواجشان، هدیه بدهید. یا در نقش والدین می‌توانید به فرزندتان چیزی بدهید که دوست دارد. مثلا چیزی همچون گردنبندهای خواهری برای دو دخترتان، آنها را خوشحال کرده و باعث می‌شود تا عشقشان نسبت به یکدیگر افزایش یابد. به خاطر داشته باشید که قیمت هدیه، آنقدرها مهم نیست، بلکه آنچه مهم است، قصد و نیت شماست و اینکه نشان دهید به یادشان هستید.

  1. در برخورد با آنها مستبد نباشید.

فرزندان بعد از سنی خاص، دیگر دوست ندارند دستور بشنوند. آنها دوست دارند درک شوند تا اینکه مجبور شوند کاری را انجام دهند که دوست ندارند یا نیازی برای انجام آن نمی‌بینند.

به عنوان مثال، فرزندان یا نوه‌های شما ممکن است آرزوها یا ایده‌های ترسناکی داشته باشند که شما به عنوان والدین، می‌دانید که این کار برای آنها خطرناک است. در چنین مواقعی، به جای اینکه آنها را برخلاف میلشان مجبور کنید، سعی کنید با آنها صحبت کنید تا عواقب کار خودشان را درک کنند. به آنها بگویید که فقط نیت خوبی نسبت به آنها و سلامتی‌شان دارید.

  1. احساسات خود را بیان کنید.

احساسات، پایه و اساس هر رابطه‌ای در این جهان هستند. برای پر کردن شکاف در خانواده، اجازه دهید احساساتتان جریان یابد. عشق بی‌قید و شرط خودتان را به یکدیگر ابراز کنید. قدردانی، راه دیگری برای ابراز احساسات مثبت است. قدر فرزندان خود را به خاطر آنچه هستند، بدانید.

به عنوان فرزند، به والدین خود اجازه دهید تا بدانند که چقدر آنها را دوست دارید. نشان دادن احساسات، فقط خانواده شما را قوی‌تر می‌کند. به آنها اعتماد کنید و به عشق آنها نسبت به خودتان ایمان داشته باشید. زیرا هر کاری که آنها انجام می‌دهند، در جهت رفاه و حال خوب شماست.

  1. فضایی دوستانه و بانشاط داشته باشید.

فضای سالم، به زندگی سالم منجر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که فضای خانه شما همیشه شاد، مثبت و دوستانه باشد. زیرا جو خانه شما به طور ناخودآگاه، همه افراد خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مواردی که در فوق اشاره شد، تنها برخی از راهکارهایی است که مطمئنا می‌تواند به شما در پر کردن شکاف بین اعضای خانواده کمک کند.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.