۱۰ قدم برای غلبه بر وسواس در یک رابطه

نویسنده: امی جانسون مترجم: شقایق علیپور

0 10,001

آیا فکر می‌کنید در رابطه خود وسواس دارید؟ برخی افراد بدون اینکه بدانند نسبت به شریک زندگی‌شان وسواس دارند، دائما می‌خواهند با او باشند، همیشه می‌خواهند بدانند او کجاست و سعی می‌کنند رفتارش را کنترل کنند.

چنین رفتارهایی برای هر دو طرف مضر است و اغلب، منجر به خراب شدن روابط می‌شود. اگر می‌خواهید بر وسواس خود غلبه کنید و عشق واقعی را پیدا کنید، این ۱۰ گام را دنبال کنید.

  • مراقب وسواس خود باشید.

شاید دلیل خواندن این مقاله توسط شما این باشد که فکر می‌کنید ممکن است در رابطه خود وسواس داشته باشید. هر زمان متوجه شدید مشکلی وجود دارد، بدون رودربایستی به خودتان بگویید که دچار وسواس شده‌اید، تا بتوانید با انگیزه رفع آن، گام بردارید.

  • تفاوت بین عشق واقعی و عشق ساختگی را درک کنید.

هیچ شریکی نمی‌تواند عیب‌های شما را برطرف کرده یا چالش‌ها را از زندگی شما حذف کند. فقط خود خودتان هستید که می‌توانید چنین کاری کنید. عشق ساختگی، یعنی دوست داشتن نسخه‌ای از شخصی که در ذهن خود ساخته‌اید. این کار به ندرت به شما آرامش می‌دهد، زیرا شخصی را دوست دارید که اصلا وجود خارجی ندارد. عشق واقعی، یعنی دوست داشتن فردی با تمام عیب‌ها و خوبی‌های واقعی‌اش.

  • حواستان باشد که وسواس می‌تواند دید شما را تغییر دهد.

وقتی نسبت به فردی وسواس دارید، او را آن‌طورکه هست، نمی‌بینید. این، در مورد رابطه نیز صدق می‌کند. شاید شما فکر کنید رابطه‌ای که دارید برای همیشه ادامه خواهد داشت، اما ممکن است شریک زندگیتان چنین احساسی نداشته باشد. در یک رابطه سالم، هر دو طرف از نظر عاطفی، در یک سطح قرار دارند.

  • از دیدگاه طرف مقابل، به رابطه نگاه کنید.

چه چیزی برای شریک زندگی شما اهمیت دارد؟ او ممکن است اولویت‌ها و علایقی در زندگی خود داشته باشد که شما آنها را درک نکنید. بدانید که وجود شما به تنهایی، اولویت هیچ‌کس نخواهد بود و داشتن چنین انتظاری، غیر منطقی است. در عوض، درباره علایق شریک زندگی خود بیشتر بدانید و سعی کنید، از آن علایق حمایت کنید.

  • به خطرات وسواس فکر کنید.

در نگاه اول، وسواس می‌تواند عاشقانه و دوست داشتنی به نظر برسد، اما هرگز نباید از خطرات آن غافل باشید. اغلب افرادی که به وسواس در رابطه مبتلا هستند، بیش از اندازه برای رشد و پیشرفت رابطه خود تلاش می‌کنند، زیرا بیش از حد روی طرف مقابل متمرکز هستند. این کار اغلب باعث نارضایتی آنها می‌شود، چون به طرف مقابل وابسته شده‌اند. دقت کنید که شادی و استقلال، جدای از هم نبوده و به هم مرتبطند.

  • یک رویکرد آرام را امتحان کنید.

آیا فکر می‌کنید شما و شریک زندگی‌تان برای همدیگر مناسب هستید؟ اگر این چنین است، پس بدانید ارزش دارد که صبر بیشتری برای او داشته باشید. ممکن است شریک زندگی‌تان به اندازه شما درگیر عاطفه و احساسات نباشد، اما با گذشت زمان، این رابطه می‌تواند رشد کند؛ زیرا همه با سرعت یکسان، عاشق نمی‌شوند.

  • خودتان را نیز دوست داشته باشید.

اغلب افرادی که در روابط، دارای وسواس هستند، در دوست داشتن خودشان با نزاع و کشمکش مواجهند. بنابراین به دنبال فردی هستند که آنها را دوست داشته باشد؛ زیرا این تنها راهی است که احساس لیاقت و ارزشمندی می‌کنند.

پس تلاش کنید تا با شناخت استعدادها و رسیدگی و توجه به نیازهای عاطفی خود، شروع به دوست داشتن خودتان کنید.

  • به افرادی که دوستشان دارید، بگویید که در حال تغییرات عاطفی هستید.

اعتراف به داشتن وسواس در رابطه، بسیار دشوار است. شما ممکن است احساس سردرگمی کنید و مطمئن نباشید که واقعا چه کسی هستید. چنین حالتی می‌تواند شما را احساساتی یا کمی وابسته کند. به افراد زندگی خود هشدار دهید که در حال گذر از تغییرات عاطفی هستید تا بتوانند وضعیت شما را بهتر درک کرده و از شما حمایت کنند.

  • وقت بیشتری را با دوستان و خانواده خود بگذرانید.

به جای تمرکز صرف روی یک نفر که دوستش دارید، به تمام افرادی که شما را دوست دارند، فکر کنید. شریک زندگی شما، همه چیز زندگیتان نیست. گذراندن وقت با دوستان و خانواده، به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که اولویت‌های دیگری در کنار شریک زندگی خود دارید. این کار باعث می‌شود تا دوباره، استقلال خود را به دست آورید.

  • فعالیت‌هایی را که دوست دارید، دنبال کنید.

علایق یا سرگرمی‌های خاصی دارید؟ سعی کنید هر روز، کاری انجام دهید که به آن علاقه دارید؛ از خواندن یک فصل از کتاب گرفته تا شرکت در یک مراسم مذهبی یا کلاس یوگا. این کار به شما زمان می‌دهد تا هر روز از علایق و سرگرمی‌های خود، فوق‌العاده لذت ببرید.

موفق باشید!

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.