فواید نگهداری گل و گیاه

نویسنده: اسکارلت به تلاش گروه مترجمین پیشرفت

0 8

کاشت، نگهداری و پرورش گل‌وگیاه می‌تواند مزایای زیادی را برای هر خانواده داشته باشد. تنها با کمی خاک، بذر و تلاش می‌توانید این مزایا را به دست آورید. در ادامه به برخی از فواید کاشت و نگهداری گل‌وگیاه اشاره می‌شود.

  1. فواید آن برای محیط زیست

گل‌ها چگونه به محیط زیست کمک می‌کنند؟ درست است که کاشتن گل، باعث تحول در وضعیت وخیم محیط زیست ما نخواهد شد، اما در هر صورت تأثیر مثبتی خواهد داشت. امروزه سطح دی اکسید کربن در بالاترین حد خود قرار دارد و مردم نیز با استفاده از وسایل نقلیه بنزینی، این شرایط را وخیم‌تر می‌کنند. با کاشت گل، مردم می‌توانند اثر منفی کربن را با نگهداری گیاهانی که قادرند دی اکسید کربن بیشتری مصرف کنند، کاهش دهند، ضمن این‌که از طریق فرآیند فتوسنتز، مقداری اکسیژن دوباره تولید می‌شود. علاوه‌براین، گیاهان گل‌دار می‌توانند به فیلتر کردن سموم از هوا و بهبود کیفیت آن، بهبود کیفیت خاک، حفظ آب و به حداقل رساندن فرسایش زمین کمک کنند.

  1. فواید آموزشی

کاشت گل به صورت انفرادی و یا گروهی، فواید آموزشی دارد. اگر بخواهید به صورت یک فعالیت انفرادی باغبانی کنید، باید تحقیق زیادی انجام دهید. اینترنت به عنوان یکی از منابع اصلی کسب دانش قادر است خیلی چیزها را در این زمینه آموزش دهد. اما هنگام باغبانی به صورت گروهی، می‌توان دانش را به دیگر افراد گروه مثل بچه‌ها و به عبارتی از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد.

  1. فواید آن برای سلامتی

در بسیاری از مشاغل، میزان فعالیت بدنی افراد در هفته بسیار کمتر از مقدار توصیه شده است. بزرگسالان باید حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه در هفته ورزش کنند. کودکان نیز باید حداقل 1 ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند. کاشت، هرس و آبیاری گیاهان، به مقداری فعالیت بدنی روزانه نیاز دارد. رعایت یک برنامه تمرینی هفتگی باعث تقویت عضلات و استخوان‌ها و افزایش طول عمر می‌شود. باغبانی به انسان این امکان را می‌دهد که فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد.

یکی دیگر از عوارض سبک زندگی کم تحرک امروزی، رنگ پریدگی غیرطبیعی پوست و مقدار بسیار کم ویتامین D در بدن است. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست اصابت می‌کند، ویتامین D وارد بدن می‌شود. ویتامین D برای جذب کلسیم در کودکان و بزرگسالان ضروری است. بدون ویتامین D، تمام شیری که خود و فرزندانتان را مجبور به نوشیدن آن می‌کنید، بی‌فایده خواهد بود. بدون ویتامین D که هنگام انجام فعالیت‌های بیرونی مانند باغبانی تولید می‌شود، خانواده‌تان استخوان‌ها و دندان‌های ضعیفی خواهند داشت و در نتیجه صورت‌حساب‌های دندانپزشکی و پزشکی خانواده بسیار بالا برود!

  1. فواید اجتماعی

هنگامی که باغبانی به عنوان یک فعالیت گروهی با سایر اعضای خانواده یا دوستان انجام می‌شود، شاهد بهبود جنبه‌های اجتماعی زندگی خود خواهید بود. در عصری که فعالیت‌های خانوادگی شامل نشستن جلوی تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری است، باغبانی یک فعالیت گروهی سرگرم کننده و آموزشی است. همین که گیاهان شروع به شکوفه دادن می‌کنند، متوجه تقویت پیوندهای خانوادگی نیز می‌شوید. این تا حدی به این دلیل است که در طول باغبانی از یکدیگر جدا نیستید، بلکه با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنید.

  1. فواید آن بر شادمانی

گل‌های تازه زیبا هستند و می‌توانند شما و دیگران را شاد کنند. کاشتن گل در حیاط خانه لذت‌بخش خواهد بود. همچنین می‌توانید دسته گل‌هایی را از آنها تهیه و برای افراد خاصی که دوست دارید، ببرید. گل همیشه احساسات مثبت را به همراه خواهد داشت و حتی به کاهش سطح استرس برای گیرنده و اهداکننده آن کمک می‌کند.

تحقیقات در دانشگاه راتگرز نشان داد گل‌ها باعث بهبود خلق‌وخوی افراد می‌شوند. در چندین مطالعه، همه دریافت‌کنندگان گل، با لبخند واقعی که از فرم دهان، گونه‌ها و چشم‌ها قابل تشخیص است، به دریافت گل پاسخ مناسب دادند. همچنین دریافت‌کنندگان گل تا سه روز بعد، همچنان احساس شادی می‌کردند. در واقع گل‌ها همیشه پر از انرژی مثبت هستند.

نتیجه‌گیری

کاشت و نگهداری از گل‌وگیاه می‌تواند یک فعالیت سرگرم‌کننده و رضایت‌بخش باشد. می‌توان از آن به عنوان زمانی برای پیوند بین اعضای خانواده استفاده کرد. با رشد گل‌ها، بدن تقویت می‌شود. زمانی‌که گل‌ها شکوفه می‌دهند، ممکن است از خود بپرسید “چرا این کار را زودتر انجام ندادم؟” شما همچنین از دانستن فواید گل در محیط اطراف خود خوشحال شده و از انجام کاری هر چند کوچک برای محیط‌زیست، احساس خوبی خواهید داشت. آیا فکر می‌کنید امسال کاشتن و نگهداری از گل و گیاه را امتحان خواهید کرد؟

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.