تاثیر فعالیت‌های خیریه سازمانی بر کارکنان

0 16

بررسی‌های انجام شده روی بیش از هزار کارمند در شرکت‌های مختلف آمریکایی درباره دیدگاه‌شان نسبت به فعالیت‌های خیریه سازمانی، نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به این اقدامات رغبت داشته و فکر می‌کنند که برایشان آموزنده است.

افراد کمی هستند که درباره مزایای بیرونی کمک‌های سازمانی تردید داشته باشند، با این حال احتمالا برای بسیاری از ما جالب است بدانیم که فعالیت‌های خیریه سازمانی روی احساس افراد در محل کارشان، چه تاثیری می‌گذارد. در ادامه بر بررسی برخی از این تاثیرات می‌پردازیم.

بهبود فرهنگ سازمانی

کمک‌های خیریه برای هر شرکتی، یک فرصت طلایی است که می‌تواند در مسیری جدا از محصولات و خدمات آن، باعث تقویت اهداف و برنامه‌های بلندمدت آن شده و به کارمندان کمک کند تا ارتباط بیش‌تر و مستحکم‌تری با آن اهداف داشته باشند.

اهمیت کمک‌های خیریه برای تمام شرکت‌ها به یک اندازه نیست، اما برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای خیریه در میان کارمندان، حس تعهد و مسئولیت‌پذیری بیش‌تری ایجاد می‌کند. در یک نظرسنجی، از گروهی از کارمندان درباره اینکه آیا سازمان‌شان یک هدف شفاف و مشخص دارد یا نه، سوال شد. در سازمان‌هایی که دارای رویدادهای خیریه در تعطیلات نبودند، ۶۲ درصد از کارمندان به سوال فوق جواب مثبت دادند ولی در مقابل، 84 درصد از کارمندان شرکت‌هایی که رویدادهای مختلف خیریه را در تعطیلات برگزار می‌کردند به سوال فوق جواب مثبت دادند. این تفاوت ۲۲ درصدی درست مربوط به برنامه‌ای است که معمولا ارتباط چندانی با دیدگاه یا ماموریت شرکت‌ها و سازمان‌ها ندارد.

در فرصت‌های مربوط به اقدامات خیریه سازمانی که برای کارمندان ایجاد می‌شود، شرکت‌ها می‌توانند سنت‌های مستحکمی را ایجاد کنند که حس غرور و تعلق خاطر را در میان کارمندان‌شان به وجود بیاورند. وقتی کارمندان در روزهای تعطیلات، در رویدادهای خیریه شرکت می‌کنند، بیش‌تر با ارزش‌های سازمانشان پیوند می‌خورند. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، ۷۸ درصد از کارمندانی که فرصت اقدامات خیریه مختلف را پیدا می‌کنند، از ارزش‌های سازمان‌شان حمایت می‌کنند. این در حالی است که این رقم برای کارمندان شرکت‌هایی که چنین فرصت‌هایی را ندارند، به ۵۰ درصد می‌رسد. این اطلاعات به وضوح نشان می‌دهند، شرکت‌هایی که می‌خواهند فرهنگ سازمانی خودشان را بهبود دهند، باید فرصت انجام کارهای خیریه را به خصوص در فصل تعطیلات، برای کارمندانشان فراهم کنند.

شرکت‌های بخشنده، کارمندان شادتری دارند

یافته‌های تحقیقاتی زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند کارمندان متعهدتر، به روش‌های مختلفی برای شرکت‌شان مزیت‌هایی مانند افزایش بهره‌وری، روابط بهتر با مسئولان و مدیران و بهبود روند رشد شرکت را فراهم می‌کنند. برای آن دسته از مدیرانی که اهمیت زیادی به تمرکز بر آمارهای مربوط به سود و ضرر می‌دهند، کارمندان شادتر در نهایت مفیدتر هم خواهند بود. در میان شرکت‌کنندگان نظرسنجی که از آن‌ها به طور مشخص درباره رویدادهای خیریه پرسیده شده بود، ۳۷ درصد احساس تعلق خاطر بیش‌تری با فرهنگ شرکتی داشتند که به آن‌ها فرصت شرکت در رویدادهای خیریه را داده بود. تاثیر رفتاری و اخلاقی این کار روی کارمندان حتی بیش‌تر هم هست، تا جایی که ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که فعالیت‌ها و رویدادهای خیریه باعث ایجاد تیم کاری شادتری هم خواهند شد.

در واقع، یک فرمول ساده برای انجام اقدامات خیریه هدفمند در سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارد؛ برنامه‌ها را با کارمندان مرتبط کنید، کمی پول و اعتبار به آن‌ها بدهید و بعد فرصت‌هایی را برای درگیر شدن افراد در این فعالیت‌ها ایجاد کنید. شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، بهترین نتایج مادی و معنوی را به‌دست خواهند آورد. عنصر ارتباط که به راحتی می‌تواند نادیده گرفته شود، بسیار مهم و تاثیرگذار است. ارتباط، باید فرصت‌های متنوعی را برای مشارکت ایجاد کرده و همچنین بعد از آن، امکان به اشتراک‌گذاری و بهره‌برداری از نتایج را هم فراهم کند. همه این‌ها در کنار هم به ایجاد حس غرور، تعلق خاطر و ارتباط در درک آنچه یک شرکت با همکاری کارمندانش انجام می‌دهد، کمک می‌کنند. هر چه شرکت‌های بیش‌تری روی ایجاد فرهنگ سازمانی بهتر و بهبود قدردانی از کارمندان تمرکز کنند، باید به تدریج و به طور مدوام دیدگاه خودشان را توسعه دهند. سازمان‌ها با ایجاد فرصت‌های انجام کمک‌های خیریه برای کارمندانشان می‌توانند برای تیم‌های کاری‌شان، ارزش‌ها و اهداف تازه و بیش‌تری را ترسیم کنند.

 

برگرفته از سایت موسسه مدیریت حامیان نواندیش افرا

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.