نحوه ایجاد یک برنامه مالی شخصی

نویسنده: جولین ساندرز و کیرستن ساندرز مترجم: علی اکبر سلیمانی

0 4,662

حتما از کارآفرینان و مدیران موفق شنیده‌اید که برای تقویت و هدایت استراتژی بلندمدت خود، یک بیزینس پلن ایجاد می‌کنند تا به آنها در این مسیر کمک کند؛ اما آیا می‌دانستید که ایجاد یک برنامه مالی شخصی، راهی عالی برای حفظ اهداف بلندمدت شماست؟

انجام مستمر برنامه‌ها برای رسیدن به اهداف و مقاومت در برابر انواع وسوسه‌های پیش‌رو، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ مانند زمانی‌که برای بله گفتن به درخواست دوستان خود تحت فشار قرار می‌گیریم و یا برای خرید چیزی هیجان‌زده شده و از پس‌انداز خود خرج می‌کنیم.

داشتن برنامه‌ای کارآمد برای رسیدن به اهدافتان می‌تواند به شما کمک کند آینده‌ای را که می‌خواهید برای خود و خانواده‌تان بسازید، بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید.

شروع یک برنامه مالی می‌تواند کمی ترسناک باشد؛ زیرا در مقابل یک تکه کاغذ خالی می‌نشینید. همان‌طورکه قبلا گفتیم، زمانی را برای نشستن و فکر کردن در مورد آینده، اهداف مالی و امور مالی در نظر بگیرید. انجام این فعالیت برای این‌که همه چیز را به وضوح ببینید و زندگی دلخواه خود را برای خودتان بسازید، ضروری است، نه اینکه بخواهید فقط آنچه جامعه به شما تحمیل می‌کند را در نظر بگیرید.

با یک بیانیه ماموریت شروع کنید

ایجاد یک بیانیه ماموریت ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما حتما دلیلی وجود دارد که کسب‌وکارها آن‌را در صدر خلاصه کارهای اجرایی خود قرار می‌دهند. بیانیه ماموریت، باورهای شخصی شما را در یک یا دو جمله کوتاه روشن و شفاف می‌سازد. این کار باعث می‌شود شما یک نقطه مرجع آسان برای بقیه برنامه مالی خود داشته باشیم. بیانیه ماموریت همچنین به شما این امکان را می‌دهد که تعیین کنید آیا یک ایده یا فرصت با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر؛ همچنین به شما کمک می‌کند تا در صورت عدم همسویی با ماموریتتان، مرزهایی را برای خود و دیگران تعیین کنید.

شما می‌توانید از سوالات و ایده‌های زیر برای تکمیل بیانیه ماموریت خود استفاده کنید:

  • چه احساسی برای من و خانواده‌ام کافی است؟
  • چه چیزی به من احساس امنیت می‌دهد؟
  • من می‌خواهم چه کسی باشم؟
  • برای تبدیل شدن به آن فرد، چه باید بکنم؟
  • “بهترین زندگی” برای من چگونه به نظر می‌رسد؟

اتفاقات مالی و پولی خود را مرور کنید

اگر در پاسخ به برخی از این سؤالات مشکل دارید، خاطرات پولی و مالی خود را مرور و بررسی کنید و موضوعات مهم گذشته خود و همچنین زبانی را که هنگام تصور آینده خود به کار می‌بردید، شناسایی کنید.

بیانیه ماموریت خود را بنویسید

هنگامی که زبان داستان خود و برخی از پاسخ‌های کلی به سؤالات بالا را دریافت کردید، شروع به تدوین بیانیه مأموریت خود کنید. بیانیه‌های ماموریت عموما از جملات خبری استفاده می‌کنند که شخص (یا سازمان) درگیر، اهدافی که برای آن تلاش کرده و اقداماتی را که برای رسیدن به آن اهداف انجام می‌دهید، مشخص می‌کند؛ اما می‌توانید از هر قالبی که برای شما تأثیرگذار است، استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر متوجه شده‌اید که از کلماتی مانند برکت و فراوانی، امنیت یا صلح‌آمیز در خاطرات پولی خود استفاده می‌کنید، بیانیه ماموریت شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد:

«ماموریت مالی [نام خانوادگی شما] این است که با فراوانی و برکت و امنیت مالی زندگی کنیم و فضایی آرام بسازم. ما این کار را با حذف کردن بدهی، تأمین مالی حساب‌های سرمایه‌گذاری خود با ۲۰ درصد درآمد سالانه و برقراری ارتباط بی‌پرده و شفاف در مورد مشکلات یا ترس‌هایی که در امور مالی خود با آن مواجه هستیم، انجام خواهیم داد.»

بیانیه ماموریت شما، هسته اصلی ایجاد برنامه مالی شماست، و ممکن است کمی طول بکشد تا به بخش‌های ضروری که می‌خواهید در آن بگنجانید، بپردازید. چند روز یا هفته به خود فرصت دهید تا در مورد بیانیه‌ای که با آن شروع کرده‌اید، فکر کنید و آن‌را اصلاح کنید تا نیازهای خود را برآورده کنید.

اهداف مالی خود را بنویسید

هنگامی که بیانیه خود را تهیه کردید، از آن برای ایجاد اهداف و برنامه عملی تحقق آن اهداف استفاده کنید. هر مورد را به لیستی از مراحل عملی تقسیم کنید که به شما کمک می‌کند فاصله بین ایجاد یک آینده مالی امن و انجام وظایف مورد نیاز را پر کنید.

با اشاره به بیانیه ماموریت مطرح شده در بالا، اهداف تعیین شده ممکن است چنین مواردی باشند:

  • از نظر مالی احساس امنیت کرده و فراوانی را تجربه می‌کنم.
  • من به دوستان و خانواده‌ام در زمان نیاز کمک می‌کنم.
  • من به سراسر دنیا سفر کرده و چیزهای جدیدی را تجربه می‌کنم.
  • من به استقلال مالی خواهم رسید.

در انتها ما یک برنامه عملی ایجاد می‌کنیم که چیزی شبیه به این است:

هدف: احساس امنیت مالی

برنامه عملی:

  • پس انداز 20 درصد از درآمد ناخالصم را در اولویت قرار می‌دهم.
  • هر گونه پاداش یا افزایش دریافتی در سال جاری را در حساب کارگزاری (یک حساب سرمایه‌گذاری نزد کارگزاران این حوزه است) خود سرمایه‌گذاری کنید.
  • مبلغ بیشتری را برای پرداخت رهن خانه می‌پردازم تا اینکه بخواهم اجاره دهم.
  • بدهی‌های خود را سریعا پرداخت می‌کنم تا مشمول کارمزد اضافه نشوند.

هدف: مسافرت

برنامه عملی:

  • ایجاد یک حساب پس‌انداز جداگانه به طور خاص برای تامین پول سفر خودم.
  • تعیین بودجه برای هر سفری که می‌خواهم انجام دهم.
  • قبل از رزرو سفر به جای استفاده از کارت اعتباری، وام و یا قرض گرفتن پول، از پس‌انداز مربوطه استفاده می‌کنم.

تعیین اهداف بزرگ ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که آنها را واقع‌بینانه و مناسب نگه دارید. داشتن اهداف بلندپروازانه مفید است، اما اگر مدام خود را به دلیل نرسیدن به اهداف سرزنش می‌کنید، یک قدم به عقب بردارید و برنامه منعطف‌تری ایجاد کنید.

برای خود ضرب‌الاجل‌ و رویدادهای مهم تعیین کنید

پس از مشخص شدن اهدافتان، به هر کدامشان ضرب‌الاجل اضافه کنید و در تقویم خود علامت بزنید. یادآور‌ها و قرار ملاقات‌های دوره‌ای را برای بررسی، اضافه کرده تا مکرراً به بیانیه ماموریت و فهرست اهداف خود بازگردید و آنها را مرور کنید. اگر هدف شما بیشتر یک ایده کلی است، مانند پرداخت کامل هزینه سفر، قبل از شروع خرید بلیط و اقامت در هتل، تا زمانی‌که کل هزینه سفر را در حساب پس‌انداز خود داشته باشید، به خودتان مهلت دهید.

داشتن یک ضرب‌الاجل در زمان به وجود آمدن شرایط خاص یا غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند شما را در مسیر خود نگه دارد.

برنامه و اهداف خود را به طور مداوم مرور کنید و خودتان را با شرایط سازگار کنید

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پنج سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین برنامه‌های مالی باید با ما سازگار شود و رشد کند. هر شش ماه تا یک سال یک‌بار، برنامه مالی خود را واکاوی و بررسی کنید و مطمئن شوید که اهدافی که در نظر گرفته‌اید، همچنان برای شما کارساز هستند. پیشرفت خود را مرور کنید و هر رویداد مهم یا موفقیتی را جشن بگیرید.

رجوع کردن به برنامه مالی خود، باعث می‌شود آن در ذهن شما تثبیت شود و کمک می‌کند به چیزهایی که به شما کمک نمی‌کنند، نه بگویید. به یاد داشته باشید که شما این کار را انجام می‌دهید تا بیانیه ماموریت خود را زنده و پویا نگه دارید؛ داشتن آرامش و امنیت مالی، ارزش برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و کمی فداکاری را دارد.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.