چگونه بفهمیم که آیا از نظر مالی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار آماده‌ایم یا نه؟

نویسنده: سارا گلشیمر مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 10,003

آیا برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار آماده‌اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. در پی اخراج‌های گسترده و استعفاها در زمان شیوع همه‌گیری کووید 19، شاهد افزایش تعداد درخواست‌های راه‌اندازی کسب‌وکار جدید در سرتاسر دنیا بوده‌ایم. به‌طوری‌که تنها در ایالات متحده، بیش از 4 میلیون درخواست ثبت شد. اما سوال مطرح این است که چه تعداد از این کسب‌وکارها توانسته‌اند فعالیت خود را در بلندمدت ادامه دهند؟ متاسفانه، شانس لزوما به نفع صاحبان کسب‌وکار جدید نیست. به‌طوری‌که نتیجه یک نظرسنجی از کارآفرینانی که در زمان شیوع کووید 19، کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کرده بودند، نشان داد که بیش از نیمی از آنها معتقدند که کسب‌وکارشان بدون دریافت کمک‌های اضافی، یکسال هم دوام نخواهد آورد.

جدای از موضوع کووید 19 و شرایط خاص آن، راه‌اندازی یک کسب‌وکار، تعهدی پرخطر است. حتی داده‌های قبل از همه‌گیری نیز نشان می‌دهد که 20 درصد استارت‌آپ‌ها، فعالیت خود را در سال اول تعطیل می‌کنند و از هر 10 کسب‌وکار، 9 مورد بیش از یک دهه دوام نخواهند آورد.

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار واقعا باید آماده فداکاری‌های زیادی باشید. آیا آمادگی این را دارید که برای ماه‌ها حقوق دریافت نکنید؟ آیا در مرحله‌ای از زندگی خود هستید که بتوانید حداقل 60 ساعت در هفته را به کسب‌وکار خود اختصاص دهید؟

در ادامه می‌خواهیم به چند نکته‌ای اشاره کنیم که باید قبل از شروع یک کسب‌وکار در نظر بگیرید. برای اطمینان از اینکه شما برای راه‌اندازی یک شرکت، آمادگی لازم را دارید، باید یک طرح تجاری قوی تدوین کنید که ملاحظات مالی بی‌شمار راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در برگیرد.

اهمیت نوشتن یک طرح تجاری

شما زمانی که ندانید به کجا می‌خواهید بروید، هیچ‌گاه به فرودگاه نمی‌روید. پس چرا زمان و پول خود را بدون داشتن چشم‌اندازی روشن از آنچه می‌خواهید به دست آورید، گام‌هایی که باید برای رسیدن به آن بردارید، و در نظر داشتن راهی برای ردیابی پیشرفت خود در آن مسیر، صرف یک کسب‌وکار می‌کنید؟

یک طرح تجاری قوی از چندین جزء تشکیل شده است:

  • خلاصه‌ای از کارهای اجرایی: به طور کلی، در تلاش برای انجام چه کاری هستید؟ بیانیه ماموریت شما چیست؟ ارائه محصول یا خدمات خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ به یاد داشته باشید که بعدا در طرح تجاری، اطلاعات دقیق‌تری در مورد پیشنهاد خود (برای مثال، تامین‌کنندگان، حاشیه سود و غیره) ارائه دهید.
  • تجزیه و تحلیل بازار: روند فعلی در صنعت شما چیست؟ مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ باید به طور واضح مشخص کنید که چگونه می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را در صنعت مربوطه متمایز سازید؟
  • سازماندهی کسب‌وکار: چه کسی عملیات را مدیریت خواهد کرد؟ مسئولیت آنها چیست؟ شرایط آنها در کسب‌وکار شما چگونه خواهد بود؟
  • استراتژی بازاریابی و فروش: چگونه در مقابل مشتریان هدف خود ظاهر می‌شوید و محصول یا خدمت خود را ارائه می‌دهید؟
  • تامین مالی کسب‌وکار: به چه میزان بودجه نیاز دارید؟ چقدر طول خواهد کشید تا این بودجه به شما بازگردد؟ چه برنامه‌ای برای تامین این مقدار بودجه دارید؟

شاید تامین مالی، حیاتی‌ترین جنبه برنامه شما باشد. به هر حال، بدون جریان نقدی و داشتن یک برنامه مالی قوی که هزینه‌ها و مخارج را دربرمی‌گیرد، قادر نخواهید بود کسب‌وکار خود را از زمین بلند کنید.

ملاحظات مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما         

با توجه به اینکه دلیل شماره 1 شکست استارت‌آپ‌ها این است که پولشان تمام می‌شود، ایجاد یک برنامه مالی برای کسب‌وکار جدید، کلیدی است. بنابراین، قبل از شروع کارآفرینی این سه سوال را از خود بپرسید تا به میزان آمادگی مالی خود پی ببرید:

  1. آیا تامین مالی سرمایه مورد نیاز کسب‌وکارم را خودم می‌توانم برعهده بگیرم؟

باید ببینید آیا می‌توانید به تنهایی سرمایه مورد نیاز کسب‌وکار خود را تامین کنید یا نه؟ باید مشخص کنید که بالاخره چه کسی قرار است بدهکار شود؟ متاسفانه، اکثر کارآفرینان چنین سرمایه‌ای را در اختیار ندارند.

اگر برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود، سرمایه شخصی ندارید، باید به دنبال منابع دیگری برای افزایش سرمایه باشید. اگر از قبل با یک بانک رابطه دارید، از آنجا شروع کنید. وام‌های مخصوص کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند گزینه بسیار خوبی باشند.

برخی از کارآفرینان مشتاق، برای دریافت پول راه‌اندازی کسب‌وکار، به دوستان و اعضای خانواده مراجعه می‌کنند. چنین کاری هم مزیت و هم معایبی دارد. مثلا اگر یکی از اقوام به شما وام بدهد، ممکن است منجر به برخی موقعیت‌های چسبنده در رابطه شما با آن خویشاوند شود. بنابراین با احتیاط عمل کنید.

به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر از وام به عنوان اهرم استفاده کنید، ریسک آن بیشتر است. اگر می‌خواهید ایمن بازی کنید، از پول و سرمایه خودتان استفاده کنید. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا بتوانید سرمایه اولیه خود را مجدد به دست آورید، اما این کار می‌تواند به شما آرامش خاطر دهد تا به منابع خارجی بدهکار نباشید.

  1. آیا کنترل خوبی بر امور مالی شخصی خود دارم؟

آیا در حال حاضر قسمتی از درآمد خود را به بازنشستگی اختصاص می‌دهید؟ باید به خاطر داشته باشید که در ابتدای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، درآمدی برای اختصاص به بازنشستگی نخواهید داشت. بنابراین برای تعیین اینکه آیا از نظر مالی باثبات هستید یا نه، باید بودجه شخصی خود را به طور عمیق بررسی کنید.

می‌توانید این کار را از طریق بررسی صورت‌حساب‌های بانکی خود انجام دهید. تعیین کنید که کجا می‌توانید هزینه‌های شخصی را کاهش دهید. هرچه هزینه‌های شخصی شما کمتر باشد، می‌توانید منابع بیشتری را به کسب‌وکار خود اختصاص دهید و سریع‌تر رشد کنید.

قبل از اینکه دست به کار شوید، مطمئن شوید که حداقل برای یکسال، پول نقد برای هزینه‌های غیراحتیاطی در اختیار دارید. ممکن است ماه‌ها (اگر نگوییم سال‌ها) طول بکشد تا کسب‌وکار شما سودآور شود. بنابراین مطمئن شوید که می‌توانید در حین کار بر روی استارت‌آپ خود، موارد ضروری را نیز پوشش دهید.

  1. چه هزینه‌هایی با کسب‌وکار من مرتبط است؟

برخی از هزینه‌های راه‌اندازی به شدت به نوع کسب‌وکار بستگی دارد. با یک حسابدار مشورت کنید تا بهتر بتوانید هزینه‌های خود را پیگیری کرده و آنها را به هزینه و دارایی تقسیم کنید.

شما می‌توانید هزینه‌ها را از مالیات کسر کنید، اما باید آنها را ثبت کنید. هزینه‌های خود را به دو گروه هزینه‌های یکبار مصرف (مثل، هزینه دریافت مجوزها، طراحی وب‌سایت و غیره) و هزینه‌های جاری و همیشگی (مثل، هزینه اجاره، آب، برق، گاز و غیره) تقسیم کنید تا بتوانید ارزیابی مطمئن‌تری از آنچه برای اداره شرکت خود نیاز دارید، انجام دهید. انجام این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا راه‌هایی را در طول زمان برای کاهش هزینه‌ها پیدا کنید.

این‌ روزها واژه کارآفرینی زیاد استفاده می‌شود و افراد زیادی هستند که دوست دارند به جای زندگی کارمندی، برای خودشان کار کنند. شما ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که آیا من برای راه‌اندازی یک کسب‌کار آماده هستم؟ شما باید بدانید که قبل از شروع، چه چیزهایی را در نظر بگیرید و سلامت مالی باید در اولویت اولتان باشد.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.