چگونه متفکر و مبتکر بهتری باشیم و راهکارهای بهتری برای مسائل ارائه دهیم؟

نویسنده: گرگوری و فلانگان مترجم: دکتر سید محمد محسن امامت

0 6,025

در طول دوران انقلاب صنعتی، زمانی‌که کسب‌وکارها به سمت خودکارسازی کارهای دستی رفتند، چرخ دنده‌ها جایگزین دست‌های کارگران شدند. اما در عصر حاضر، فناوری در حال حذف چرخ دنده‌ها است، گویی عجله داریم که کارکنان را با سیستم‌های خودکار جایگزین کنیم. با هوش مصنوعی، همچنان روند کاهش مشارکت انسان در کار در آینده ادامه خواهد داشت. امروزه تجارت نیز در حال تکامل است و از مدل «انجام دادن» به مدل «فکر کردن» پیش می‌رود.

امروزه فناوری، کارهای بیشتری را انجام می‌دهد، بنابراین هرگز در طول تاریخ، چابکی ذهن به این اندازه مهم‌ نبوده است. اگر می‌خواهیم کسب‌وکارهای خود را در آینده ثبات بخشیم، باید بتوانیم به فرآیندهای فعلی بیاندیشیم. ارائه راهکارهای جدید در این زمینه نیاز به تمرین کردن دارد. نکات زیر به افراد در کسب‌وکار یاد می‌دهد که چگونه متفکران، مبتکران و حلال بهتری برای مشکلات شوند. در ادامه، بهترین نکات برای به کار انداختن عضلات ذهنی شما ارائه شده است:

  1. ایده‌ها همچون بازی اعداد هستند.

شما باید با ذهنیت متفاوت، گزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. مانند فعالیت در یک باشگاه ورزشی، ابتدا باید حرکات آسان را انجام دهید و سپس برای رسیدن به بهترین نتایج، سراغ کارهای سخت بروید. ایده‌های اولیه همیشه واضح و ساده هستند؛ بنابراین به آنها تفکرات سطح اول می‌گویند. برای یافتن طلا باید عمیق‌تر شد. شما باید از آن تفکر سطح اول فراتر بروید تا ایده‌های نابی را کشف کنید که واقعا می‌توانند مشکل را حل کنند.

  1. به سؤالات بیاندیشید.

مغز خود را طوری آموزش دهید که به سؤالات فکر کند، نه جملات معمولی. مشکل جملات معمولی این است که آنها راه‌حلی را به صورت پیش‌فرض در نظر می‌گیرند و می‌توانند شما را از تفکر نوآورانه باز دارند. در مقابل، سؤالات، ذهن شما را باز می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند راه‌حل پیدا کنید. به عنوان مثال، “درخواست برچسب برای قفسه‌ای که توجه را به یک محصول خاص جلب می‌کند”، با این پرسش که “چگونه می‌توان توجه به یک قفسه خاص را افزایش داد؟” بسیار متفاوت است. اولین مورد، دقیقا همان چیزی را که درخواست کرده‌اید به شما می‌دهد، اما دومی می‌تواند به ایده‌های موفقیت‌آمیزی مانند بسته‌بندی یا طراحی محصول جدید منجر شود.

  1. بر راهکارها تمرکز کنید.

شما برای حل کردن، به مشکل نیاز دارید! یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که می‌بینیم این است که مردم می‌گویند: «من به یک ایده عالی نیاز دارم» و سپس متعجب می‌شوند که چرا نمی‌توانند به چیزی فکر کنند. شاید شما هرگز به ایده عالی نرسید، اما راه‌حل‌های نوآورانه زیادی ارائه کنید. ایده‌ها، مشکلات را حل می‌کنند ولی اگر مشکل را تعریف نکرده باشید، به احتمال زیاد ایده‌های مفیدی نخواهید داشت. زمانی را صرف جستجوی مشکلاتی کنید که نیاز به حل دارند نه اینکه صرفا در مورد هر چیز خاص، متفاوت فکر کنید.

  1. خود را درتنگنا قرار دهید!

به نظر می‌رسد قرار گرفتن در تنگنا شما را خلاق‌تر می‌کند. به طوری که افراد خلاق این جمله را زیاد می‌گویند: “به من آزادی کمی بدهید!”. به نظر می‌رسد مغز تحت فشار بهتر کار می‌کند. شاید غرایز ما وارد می‌شود و آدرنالین به ما کمک می‌کند تا راهی برای خروج پیدا کنیم. یک مشکل را پیدا کنید و سپس پارامترها را به آن اضافه کنید تا زمانی‌که کمی وحشت کنید. کمی قطرات عرق که روی پیشانی می‌نشیند، عالی است!

  1. ایده‌ها و تفکرات را با هم ترکیب کنید.

توانایی شما برای تفکر متفاوت بسیار مهم است. یک راه عالی برای انجام این کار، دریافت ورودی‌ها و الهامات مختلف از افراد، مکان‌ها، صنایع و سیستم‌های مختلف است. اگر می‌خواهید یک متفکر چابک شوید، باید فراتر از نقش خود بیاموزید، زیاد بخوانید، به همه چیز علاقمند باشید و به صنایع دیگر نگاه کنید تا ببینید چه می‌کنند. موفق‌ترین اختراع‌ها اغلب تفکر یا فناوری صنایع مختلف را ترکیب می‌کنند و طراحی محصول جدید می‌تواند به همین سادگی باشد.

آیا برای شروع تمرین و توسعه عضلات ذهنی خود آماده هستید؟ ممکن است از نتیجه کاری که می‌توانید انجام دهید، شگفت‌زده شوید! پس شروع کنید.

 

 

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.