هوش هیجانی چگونه می‌تواند زندگی کاری شما را بهبود بخشد؟

نویسنده: جولین ساندرز و کیرستن ساندرز به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 5,021

اگر بر این باورید که فقط یک نوع هوش وجود دارد، ممکن است متعجب شوید که اگر بفهمید چندین نوع مختلف از هوش وجود دارد که همه چیز از آگاهی تا موسیقی را در بر می‌گیرد. یکی از حیاتی‌ترین انواع هوش در محل کار، هوش هیجانی است که شامل توانایی ادراک، مدیریت و تنظیم احساسات است.

هوش هیجانی

تحقیقات به ما نشان می‌دهد که میزان هوش بدون تغییر نمی‌ماند و تلاش برای بهبود هوش هیجانی می‌تواند به شما کمک کند خودتان را بهتر بشناسید و ظرفیت خود را برای درک متقابل افزایش دهید. هوش هیجانی یک ویژگی مورد نیاز در کارجوها است، به ویژه برای تیم‌های پیشرو یا کار در بخش خدمات مشتریان، عنصری ضروری به حساب می‌آید. عضو یا رهبر تیم که می‌تواند دیگران را درک کند و خود را جای فرد دیگر قرار دهد، می‌تواند در حل مشکل یا اجتناب از تعارض موثر عمل کند. هوش هیجانی از عوامل مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. خودآگاهی: عبارت است از آگاهی از احساسات، افکار و اعمال خود و اینکه چگونه آنها با اخلاق و دنیای درونی شما همسو می‌شوند. اینکه بتوانید احساسات و محرک‌های عاطفی خود را به زبان آورید و درک کنید که اشخاص دیگر، ممکن است واکنش‌های شما را چگونه درک کنند، به شما در درک برداشت‌های همکاران و مدیرتان کمک می‌کند.
  2. خودتنظیمی: تنظیم عاطفی به شما این امکان را می‌دهد که احساسات خود را به شیوه‌ای قابل قبول ببینید و به رسمیت بشناسید، به این معنی که حتی زمانی که روز بدی را سپری می‌کنید، کنترل خود را از دست نمی‌دهید. شما می‌توانید احساسات خود را پیش خود نگه دارید و باور کنید که آنچه در آن لحظه احساس می‌کنید، لزوما عین واقعیت نیست و این احساسات دلیلی برای سرزنش و یا آسیب رساندن به دیگران نیست.
  3. آگاهی اجتماعی: آگاهی اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که احساسات افراد دیگر را ببینید و بشناسید، دیدگاه آنها و تفاوت‌های آن‌ها با خودتان را درک کنید و در صورت لزوم با آن‌ها همدلی کنید. این امر مهم است زیرا درباره افراد با گذشته و فرهنگ‌های مختلف صحبت می‌کنیم، لذا آگاهی اجتماعی برای توسعه سازمان‌ها ضروری است.

شناخت و درک متقابل شما از افراد تیم، تشخیص نشانه‌های غیرکلامی مانند زبان بدن یا تماس چشمی و کنترل واکنش‌های احساسی در هنگام بروز مشکلات، باعث می‌شود اعضای تیم، شما را به عنوان یک رهبر قوی و فردی ببینند که در مواقع بروز مشکلات می‌توانند به شما روی بیاورند و از شما مدد جویند.

محل کار می‌تواند برای کارکنان مکانی استرس‌زا باشد و داشتن توانایی در تشخیص زمان‌های پر استرس و کمک به افراد برای کاهش تنش یک مهارت ارزشمند تلقی می‌شود.

هوش هیجانی در محل کار می‌تواند با تمرین‌های زیر بهبود یابد.

درک متقابل و همدلی

همدلی یا توانایی درک احساسات دیگران، اغلب به عنوان یک جزء حیاتی از مهارت‌های نرم است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. اینکه بتوانید با شخص دیگری همدلی کنید، حتی اگر با نظرات او مخالف باشید، نه تنها می‌تواند به شما کمک کند یک تیم کاری قوی ایجاد کنید، بلکه یک مهارت حیاتی برای روابط شخصی شما نیز هست.

اگر مطمئن نیستید که چگونه باید این مهارت را در خود تقویت کنید، سعی کنید ادبیات بخوانید یا برنامه‌های تلویزیونی با شخصیت‌های پیچیده تماشا کنید و درباره این شخصیت‌ها با یک دوست یا مربی صحبت کنید. درک افکار شخصیت‌های داستانی ممکن است به شما در شناسایی موقعیت‌های مشابه و افرادی که می‌توانید در زندگی واقعی با آنها روبرو شوید، کمک کند.

مستقیما ارتباط برقرار کنید

هوش عاطفی را می‌توان به خوبی در تفاوت فرد روراست و مهربانی که حقیقت را بیان می‌کند و فردی تند و بی احساس، نشان داد. از یک زبان واضح و ساده استفاده کنید تا به شما کمک کند نظر خود را بیان کنید و وقتی نوبت به گوش دادن رسید، مطمئن شوید که از مهارت‌های گوش دادن فعال برای شنیدن صحبت‌های طرف مقابل استفاده می‌کنید، نه اینکه فقط مکث کنید تا نوبت صحبت کردن به شما برسد.

اگر در حال مذاکره در مورد حقوق و دستمزد یا موقعیت‌های استرس‌زای دیگری هستید، تمرین کنید تا قبل از فرا رسیدن آن روز، آنچه را که نیاز دارید بپرسید. از تکنیک‌های مختلفی مانند نوشتن آنچه می‌خواهید بگویید، تمرین در آینه و مذاکره ساختگی با یک دوست استفاده کنید تا مطمئن شوید که آماده هستید.

خوش‌بینی واقع‌بینانه‌ای داشته باشید

مثبت اندیشی سمی، یا حفظ ذهنیت شاد بدون توجه به شرایط تاریک یا وخیم، مشکلی است که می‌تواند به سلامت روانی و ارتباطات شما با دیگران آسیب برساند. از سوی دیگر، خوش‌بینی هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات پیش‌روی خود را ببینید و یک استراتژی برای حل آنها ایجاد کنید. مثبت اندیشی (اما واقع‌بینانه) در موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند به شما کمک کند تا تعادل خود را حفظ کنید. یک رویه روزانه در مسیر موفقیت و تشویق خوش‌بینی ایجاد کنید. اگر چه شخصیت هر فردی متفاوت است، اما یک تمرین و عادت غذایی سالم و اولویت دادن به سلامت روانی می‌تواند به شما کمک کند تا به جنبه‌های مثبت متمرکز شوید.

نگاه رو به جلو داشته باشید

هوش هیجانی خود را در موقعیت‌های استرس‌زا در خط مقدم نگه دارید و از آن برای کمک به موفقیت خود و اطرافیانتان استفاده کنید. با شناسایی آنچه در آن لحظه احساس می‌کنید، نحوه ارتباط آن با وضعیت فعلی‌تان، و همدلی و درک دیگران، دیدگاه مثبتی را ایجاد می‌کنید که می‌تواند به شما در ایجاد تعادل کمک کند.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.