برای افزایش ایمنی زنان در محل کار چه باید کرد؟

نویسنده: محدثه حاجی‌مختاری

0 53

ایمنی زنان و مسائل مربوط به آن از جمله موضوعات داغ و مهمی بوده که از زمان ورود زنان به حوزه کسب‌وکار مطرح است. در اهمیت این موضوع همین بس که در تقویم جهانی نیز یک روز را که مصادف با هشتم اردیبهشت سال شمسی‌ است، به عنوان روز جهانی امنیت و سلامت زنان در محل کار نام‌گذاری کرده‌اند.

هرچند زنان در حال حاضر نسبت به قبل توانسته‌اند سهم بیشتری از کار را به خود اختصاص داده و تا حدودی به موقعیت‌های بالاتری در سازمان نیز دست پیدا کنند؛ اما با این وجود، آنها همیشه در معرض آزار و اذیت جنسی بوده و هستند. این آزار و اذیت می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی، کاهش عزت نفس، بیگانگی و تخریب کلی سلامت جسمی و روانی آنها شده و کارایی و اثربخشی آنها در محیط کار را بسیار کاهش دهد.

امروزه با توجه به سهم بالای مشارکت زنان در کسب‌وکارها، سازمان‌ها ناچار باید به سمتی حرکت کنند تا بتوانند ایمنی آنان را در محل کار تامین کرده و دغدغه‌های آنان را در این زمینه کاهش دهند. از‌این‌رو با توجه به پشت سرگذاشتن روز کارگر در این ماه و سهم به خصوص و ویژه زنان در این خصوص، سعی داریم تا به چند مورد از مهم‌ترین راهکارهایی که سازمان‌ها می‌توانند به منظور افزایش ایمنی کارمندان زن خود، اتخاذ کنند اشاره کنیم:

1. تدوین و اعلام رسمی سیاست آزار جنسی در سازمان:

هر سازمان بزرگ، متوسط یا کوچکی باید یک سیاست آزار جنسی داشته باشد که در آن به موارد زیر به طور صریح اشاره شده باشد:

  • تعریف آزار جنسی و اشکال آن
  • آموزش رفتارهای نامناسب و طریقه مقابله با آن
  • مشخص کردن عواقب و تبعات هر گونه رفتار نامناسب در سازمان
  • راه‌های اطلاع‌رسانی هرگونه آزار جنسی به مراجع قانونی و ذی‌صلاح

 

2. ایجاد آگاهی در بین کارمندان:

آمار و موارد آزار و اذیت جنسی در محل کار به خوبی نشان می‌دهد که هنوز خیلی از سازمان‌ها و افراد، آگاهی زیادی نسبت به امنیت زنان در محل کار ندارند؛ و این بسیار ناراحت‌کننده است. لازم به ذکر است که ایجاد آگاهی در بین کارمندان در مورد ایمنی زنان و سلامتی آنها، برای سازمان امری حیاتی و ضروری است. برای ایجاد این آگاهی نیز می‌توان از تکنیک‌ها و ایده‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می‌توان کارگاه‌های تخصصی، بحث‌های گروهی یا فعالیت‌های آموزشی آزادی در این زمینه‌ها در سطح کل سازمان داشت.

3. تشویق و حمایت از زنان به منظور افشای آزار و اذیت‌:

اصولا بیشتر زنانی که با آزار و اذیت جنسی روبرو هستند، به منظور حفظ آبروی خود سعی می‌کنند سکوت پیشه کرده و در این زمینه سخنی به میان نیاورند. به همین دلیل شناسایی آمار دقیق چنین آزار و اذیت‌هایی در سازمان بسیار سخت است و سازمان موظف است کارمندان زن خود را نسبت به افشای اطلاعات افراد آزاردهنده تشویق کرده و حمایت‌های لازم را از آنها در این زمینه به عمل آورد.

4. نقش واحد منابع انسانی در این زمینه:

یکی از واحدهایی که موظف است نسبت به محیط کار ایمن و امن برای کلیه کارکنان از جمله زنان اطمینان حاصل کند، واحد منابع انسانی است. همچنین یکی دیگر از وظایف این واحد، ایفای نقش میانی است تا هرگونه شکایت یا مسئله مرتبط با زنان را به مقامات بالاتر برساند. حتی این واحد می‌تواند از قدرت خود در راستای چیدمان محل کار استفاده کند. واحد منابع انسانی باید دفترچه راهنماهای دقیقی در مورد آزار و اذیت جنسی در محل کار آماده کرده و راه‌های پیشگیری از آن را به کارمندان خود آموزش دهد. نقش دیگر این واحد، برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب با توجه به شرایط سازمان برای کلیه پرسنل است.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.