تاثیر معنویت در زندگی

0 31

نتیجه تحقیقات برایان والش در مجله تایم نشان داده است که افراد معنوی شادتر و سالم‌تر هستند؛ دیدگاه‌های بهتری دارند و به عبارتی فکرشان شفاف و روشن است؛ و علاوه بر آن، طول عمر بیشتری نیز دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین یافته‌های علمی در رابطه با تاثیر معنویت در زندگی پرداخته می‌شود.

  1. کاهش افسردگی و اضطراب

تحقیقات منتشر شده در سایت سلامت ذهن نشان می‌دهد، افراد معنوی توانایی بیشتری برای مقابله با استرس و افسردگی دارند. آنها می‌دانند که چگونه در مواقع نامطلوب مثبت بمانند. همین یک خصیصه در زندگی امروزه موفقیت شایان توجهی برای فرد محسوب می‌شود. زیرا افرادی که قدرت غلبه بر رویدادهای استرس‌زا را دارند، سلامت روان عالی خواهند داشت. زندگی به نحوی است که همه روزه افراد سختی‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند؛ از جمله امتحانات، مرگ عزیزان، درد و افسردگی ناشی از زایمان، شکست‌های شغلی، طلاق و غیره. اما معنویت در چنین شرایطی می‌تواند کار بشر را آسان‌تر کند. وقتی در زندگی خود در حال گذر از مسیرهای سخت هستید، معنویت می‌تواند این مسیر را برای شما آسان‌تر کند. درواقع هر فردی در زندگی خود، یک دورنمای بزرگ دارد که معنویت در شرایط سخت می‌تواند ارتباط فرد با آن دورنما را حفظ کند. به همین دلیل، افراد معنوی کمتر روی چیزهای منفی تمرکز می‌کنند. آنها می‌دانند که لحظات دردناک موقتی هستند.

  1. افزایش امید به زندگی

نتیجه تحقیقات هارولد جی کونیگ، روانپزشک دانشگاه دوک، نشان می‌دهد معنویت مزایای سلامتی قابل توجهی دارد.  ازآنجاکه افراد معنوی هدف دارند، سبک زندگی سالمی را انتخاب می‌کنند. علاوه‌براین، بسیاری از ادیان و معنویت‌ها، شامل سیستم‌های بهداشتی پیشرفته‌ای هستند. و ازآنجاکه این تمرینات بخشی از نظم و انضباط روزانه هستند، افراد معنوی به آن‌ها پایبندند. در نتیجه همین پایبندی، به نتایج مطلوبی نیز دست می‌یابند. در نهایت، بسیاری از معنویت‌ها، صریحا با مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و گوشت برخی حیوانات، مخالف هستند. به طور کلی، این شیوه سبک زندگی باعث بهبود سلامت می‌شود.

  1. کاهش ترس از مرگ

یکی از رایج‌ترین ترس‌ها، ترس از مرگ است. بدیهی است که اگر اعتقادی نداشته باشید، فکر می‌کنید مرگ پایان است و این بسیار آزاردهنده است. برعکس، افراد معنوی به چیزی پس از مرگ (زندگی پس از مرگ) اعتقاد دارند. این باعث می‌شود که موضوع مرگ کمتر استرس‌زا باشد. نگرش مثبت‌تر به مرگ، به افراد کمک می‌کند تا به طور منطقی با بیماری و عوارض سلامتی روبه‌رو شوند. به علاوه، مراسم تشییع جنازه به رفع غم و اندوه کمک می‌کند.

  1. داشتن معنا و هدف در زندگی

یکی دیگر از دلایل اهمیت معنویت در زندگی، احساس هدف داشتن است. وقتی می‌بینید زندگی ذاتا به یک نیروی برتر وابسته است، برای زندگی خود ارزش بیشتری قائل می‌شوید. درواقع ممکن است تلاش کنید به روش‌های مثبت به مشکلات خود پایان دهید. نگاه فرد در این شرایط به جامعه و جوامع معنوی که به آن تعلق دارند، نوعی نگاه امدادگرانه است. وقتی هر فرد معنوی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شود، زندگی را مثبت می‌بیند زیرا معتقد است خداوند او را آنقدر دوست داشته که به او اجازه یک‌بار دیگر برخاستن از خواب و قدم به دنیای بیداری را داده است.

  1. درک زیبایی‌های زندگی

یکی از دلایل اهمیت معنویت در زندگی این است که به فرد کمک می‌کند، زندگی را زیباتر از آن چه هست ببیند یا شاید زیبایی‌های زندگی را که دیگر افراد درک نمی‌کنند، حس کند. تحقیقات علمی ثابت کرده است که افرادی که به زیبایی اهمیت می‌دهند، شاداب‌تر و سالم‌تر هستند.

  1. سلامت روان و جسم

معنویت به جهت توصیه‌های فراوانش به بخشیدن، افراد را بخشنده بار می‌آورد. اثرات بخشش این است که طول عمر فرد را افزایش می‌دهد؛ زیرا همواره کینه به دل نمی‌گیرد و درحال حرص و جوش خوردن از دست ظلمی که دیگری به او کرده است، نیست. درواقع بخشش به سلامت عمومی فرد کمک می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، استرس را کاهش می‌دهد و روابط بین فردی را تقویت می‌کند.

  1. افزایش درک و اخلاق

خرد موجود در مفاهیم مختلف مذهبی به شما کمک می‌کند تا زندگی را به روش سالم‌تری درک کنید. از طرفی نوعی خوش‌بینی به افراد می‌دهد که در درک دیگران می‌تواند آن‌ها را یاری کند. یکی از اصلی‌ترین چیزها در زندگی معنوی این است که به فرد اخلاقیات می‌دهد. درواقع اخلاقیاتی را که در وجود بشر نهادینه شده است، فعال می‌کند.

 

برگرفته از سایت هنر زندگی

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.