تحصیلات و تجربه ضامن موفقیت نیستند، نگرش و عادت‌ها را دریابید

نویسنده: لری آلتون ترجمه: گروه مترجمان پیشرفت

0 5,013

توجه به بسیاری از عوامل کلیدی می‌تواند به موفقیت شغلی منتج شود. تحصیلات شما مهم است، اما شاید نه آنقدر که فکر می‌کنید، هر چند مدرک در تخصص شما می‌تواند باعث پیشرفتتان شود. تجربه نیز مطمئنا مهم است، اما پس از سال‌ها کار و تلاش بدست می‌آید. استعداد نیز مهم است، اما جدای از مهارت‌ها (که از تجربه حاصل می‌شود)، بسیاری از استعدادهای شما یک تمایل ذاتی به عملکرد بهتر در زمینه‌های خاص است. شبکه مخاطبین شما مهم هستند، اما همیشه نمی‌توانید کنترل کنید که با چه کسی تعامل داشته باشید و در نهایت بخشی از موفقیت شغلی شما به عامل شانس منتهی می‌شود.

پنج کلید موفقیت

با نگاه کردن به این موارد، به نظر می‌رسد که کنترل زیادی بر آنها نداریم. اما اگر از مهم‌ترین عوامل غفلت کنید، هیچ یک از این موارد نیز اهمیتی نخواهند داشت. در این بخش به پنج کلید موفقیت که به ارتقای شغل شما کمک می‌کند، می‌پردازیم.

  1. نگرش مثبت داشته باشید.

“نگرش مثبت” ممکن است مانند یک حقه به نظر برسد. اما آیا می‌توانید به افراد موفقی فکر کنید که تنها به این دلیل که مثبت فکر می‌کردند، به جایی که هستند رسیده‌اند؟ البته که نه. اما تقریبا به هر کارآفرین یا فرد موفقی نگاه کنید، در می‌یابید این افراد در مواجهه با موانع، مثبت اندیش بوده‌اند و به جای تسلیم شدن، انگیزه خود را در عمل برانگیخته‌اند. در واقع نگرش مثبت کلید موفقیت آنها بوده است. مثبت اندیشی فقط در ارتباط با زمان‌های سخت زندگیتان نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که خودگویی مثبت، به جای خودگویی منفی، می‌تواند به طور فعال سطح استرس شما را کاهش دهد، سلامت جسمی و روانی شما را تقویت کند و ظرفیت شما را برای عملکرد حداکثری بالقوه بهبود بخشد. افکار و صحبت با خود را می‌توان با تمرین کنترل کرد، به این معنی که نگرش مثبت چیزی است که می‌توانید و البته باید برای خود ایجاد کنید.

  1. عادت‌های خود را بررسی کنید.

این عادت‌هایمان هستند که ما را شکل می‌دهند. با گذشت زمان، اقدامات مکرر ما به فعالیت‌های خودکار تبدیل می‌شوند و زمانی که در آن شرایط قرار می‌گیریم، شکستن این زنجیره تقریبا غیرممکن است. عادات بد، مانند خوابیدن پس از شنیدن اولین زنگ ساعت یا کار کردن با وقفه، زنجیره‌ای است که ‌می‌تواند شما را نابود کند. اما عادات مثبت، مانند مطالعه منظم، زنجیره ناگسستنی است که می‌تواند شما را به موفقیت برساند.

اگرچه بسیاری از عادات به صورت ناخودآگاه شکل می‌گیرند، اما می‌توان به طور هدفمند عادت‌هایی ایجاد کرد که باعث موفقیت شما شود. کلید ایجاد موفقیت‌آمیز عادات خوب، ثبات است. اگر می‌خواهید عادت جدیدتان را حفظ کنید، باید خود را مجبور کنید تا حداقل در چند هفته اول بدون اینکه به خودتان اجازه لغزش دهید، به طور منظم این رفتار را انجام دهید. پس از چند دور تلاش مداوم، همه چیز آسان‌تر و خودکار می‌شود. ترک عادت‌های بد می‎تواند سخت‌تر باشد، اما کاملا در اختیار شماست.

  1. اهداف SMART را برای خود تعیین کنید.

درحالی‌که ممکن است شغلتان به خاطر اهداف سازمانی پشت آن، اقداماتی را به شما دیکته ‌کند، اما اهداف حرفه‌ای شما کاملا در کنترل خودتان هستند. البته مراقب باشید اگر اهدافی دارید که خیلی بلند پروازانه هستند، هرگز نخواهید توانست پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید. همچنین اگر اهدافی را ایجاد کنید که بسیار آسان هستند، هرگز به پتانسیل واقعی خود نخواهید رسید. یک فرمول قابل اعتماد برای ایجاد اهداف خوب، معیارهای SMART هستند. این عبارت مخفف پنج ویژگی کلیدی است که همه اهداف باید داشته باشند: مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و دارای زمان. علاوه‌براین، کلید موفقیت اهداف، ایجاد آنها در مقیاس‌های چندگانه است. به عنوان مثال، شما باید اهداف گسترده، انعطاف‌پذیر و بلندمدتی داشته باشید که جزئیات برنامه‌های خود را برای موفقیت بلندمدتتان شرح می‌دهد. شما همچنین باید اهداف کوچک‌تر، فوری‌تر و قابل اجراتری داشته باشید که می‌توانند شما را به آن چشم‌اندازهای وسیع‌تر هدایت کنند. علاوه‌براین، شما باید اهداف متوسطی بین این دو داشته باشید تا به عنوان نقطه عطف عمل کنند.

  1. برنامه‌های تاکتیکی ایجاد کنید.

اهداف به شما کمک می‌کنند تا خواسته‌هایتان را تقویت کنید. بدون داشتن برنامه‌ای برای اجرا، این خواسته‌ها صرفا رویاهای ناب هستند. برای اجرای اهداف خود، باید برنامه‌های تاکتیکی ایجاد کنید که نحوه دستیابی به آن اهداف را به طور دقیق شرح دهد. این برنامه می‌تواند شامل لیستی از وظایفی باشد که باید قبل از رسیدن به آن هدف انجام دهید، مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی که قرار است در حین تعقیب هدف، از آنها استفاده کنید، یا فهرستی از پیش‌نیازهایی که باید قبل از رفتن به مرحله بعدی داشته باشید. اگر در تهیه یک برنامه اولیه مشکل دارید، ممکن است لازم باشد قبل از حرکت به جلو تحقیقات بیشتری انجام دهید.

  1. یک محیط کار سالم پیدا کنید.

ما به عنوان انسان، اغلب محصول محیط خود هستیم و این در دنیای حرفه‌ای نیز همین‌طور است. اگر میز کار شما نامرتب است، ممکن است ذهن شما عصبانی و به هم ریخته باشد. اگر در منطقه‌ای پر از حواس‌پرتی کار می‌کنید، هرگز نمی‌توانید تمرکز کنید. اما شاید مهم‌تر از آن این باشد که اگر با افراد منفی، بی‌تفاوت یا کاملا تنبل احاطه شده باشید، هرگز نمی‌توانید برای رسیدن به اهداف خود انگیزه ایجاد کنید. اگر در جایی کار می‌کنید که سخت کوشی، ارزش تلقی نمی‌شود، هرگز نمی‌توانید پیشرفت کنید. محیط مناسب خود را ایجاد کنید تا شانس خود را برای موفقیت به حداکثر برسانید، خواه این به معنای کار در محدوده سازمان فعلی شما باشد یا حرکت به سمت یک فرصت بهتر. اطراف خود را با انواع افرادی احاطه کنید که شما را به موفقیت سوق می‌دهند و محیط کاری خود را ساختار دهید تا بتوانید بیشترین بهره‌وری را داشته باشید.

هنگامی که کلیدهای موفقیت را بپذیرید، به طور طبیعی خود را در مسیر موفقیت قرار خواهید داد. با داشتن بینشی قوی و نگرش و محیط مناسب برای عبور از موانع پیش‌رو، هیچ چیزی نباید مانع از دستیابی شما به اهدافتان شود.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.