راهکارهایی برای کنترل فشار و استرس مالی

نویسنده: جولین ساندرز و کرستن ساندرز به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 14

زندگی بالا و پایین زیادی دارد و تقریبا همه ما در زندگی با شرایطی مواجه شده‌ایم که از لحاظ مالی در تنگنا و تحت فشار قرار گرفته‌ایم. به خصوص این موضوع در شرایط فعلی که تورم افسارگسیخته شده و قیمت‌ها رو به افزایش هستند، و همچنین تعطیلی‌های متعددی از جمله آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا که بر برخی کسب‌وکارها و برخی از ما بیش از بقیه تاثیرگذار بوده است، بیشتر صدق می‌کند. مهارت توانایی تحمل این فشارها و استرس‌ها جزئی از زندگی روزمره ما شده و به ناچار مجبور به کسب دانش در این زمینه هستیم. لذا در این بخش به ارائه راهکارهایی برای کنترل فشارها و استرس‌های مالی در زمان مواجهه با مشکلات مالی می‌پردازیم.

  1. مراقب سلامت روان خود باشید

فشارهای مالی می‌توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند. این مساله مخصوصا زمانی رخ می‌دهد که احساس می‌کنید تنها کسی هستید که در حال مبارزه با چنین مشکلاتی هستید. درحالی‌که ممکن است برای دوستان یا اعضای خانواده که شغل جدید یا افزایش حقوقی دریافت کرده‌اند، ابراز خوشحالی کنید، اما اگر با مشکلات مالی مواجهید، ممکن است خجالت بکشید و فکر کنید اگر مشکلتان را به دیگران بگویید، باعث خجالت شما خواهد بود. بین سلامت روان و فشارهای مالی رابطه وجود دارد و زمانی‌که با مشکلات مالی روبرو هستید لازم است از سلامت روان خود مراقبت ویژه کنید.

  1. مکث کنید

اگر با فکر کردن به وضعیت مالی‌تان، ضربان قلبتان بالا رفته و به نفس نفس افتادید، لحظه‌ای مکث کنید و چند نفس عمیق بکشید (نه آنقدر عمیق که سرتان گیج رود). انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا از حلقه ذهنی منفی که متاثر از مشکلات مالی است، خارج شوید. درحالی‌که ممکن است در حال حاضر همه چیز برای شما تیره و تار باشد، صرف کمی زمان برای نفس کشیدن و بازگشت به حالت عادی می‌تواند به شما کمک کند از نظر ذهنی برای حرکتی رو به جلو آماده شوید. شما نمی‌توانید مشکلات مالی خود را یک شبه حل کنید، اما می‌توانید با گنجاندن برخی از مراحل زیر در برنامه روزانه خود، در مسیر درست قرار بگیرید.

  1. مشکلات خود را بپذیرید

وقتی مشکلات مالی را تجربه می‌کنید، اولین انگیزه شما ممکن است این باشد که به اشتباه آن‌را انکار کنید. اگر اخیرا با از دست دادن شغل یا سختی‌های ناگهانی دیگری مواجه شده‎اید، ممکن است خجالت بکشید که در مورد مشکلات خود با دوستان و خانواده صحبت کنید. البته نمی‌توان انکار کرد که مبارزه با مشکلات مالی سخت است، اما اینکه سر خود را در برف کنیم، تنها منجر به افتادن در چاهی عمیق‌تر می‌شود. حتما مشکلاتی را که دارید، بپذیرید و یا سعی نکنید وقتی مردم از شما سوال می‌کنند، آنها را کم اهمیت جلوه دهید. برخی افراد شکایت از مشکلات خود را با اقدام برای اصلاح وضعیت خود اشتباه می‌گیرند، اما به یاد داشته باشید که تظاهر به اینکه اصلا مشکلی ندارید، می‌تواند به همان اندازه مضر باشد. شرایط موجود خود را بپذیرید و گام‌هایی برای بهبود زندگی خود بردارید.

  1. قدم بزنید

اگر اضطراب و ترس از وضعیت مالی، شما را ترسانده و ناامید کرده است، قدم بزنید. بیرون رفتن و حرکت دادن بدنتان، به خصوص اگر بتوانید به طبیعت بروید یا حتی از سر و صدای شهر دور شوید، می‌تواند به بهبود مغز شما کمک کند و به شما انرژی بدهد تا مشکلات خود را حل کنید. پیاده‌روی، سلامت روان را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا ذهنیت خود را تغییر دهید. اگرچه پیاده‌روی به شما کمک نمی‌کند شغل جدیدی پیدا کنید یا بدهی خود را پرداخت کنید، ولی داشتن پیاده‌روی روزانه می‌تواند توانایی شما را برای پیدا کردن گزینه‌های ممکن افزایش دهد.

  1. درخواست کمک کنید

یکی از سخت‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، درخواست کمک از دیگران است، اما می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای بهبود وضعیت شما باشد. اگر به کمک نیاز دارید، با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید. صحبت کردن در مورد مشکلات می‌تواند باعث آرامش شما شود. اغلب اوقات راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید زمانی بروز پیدا می‌کنند که به جای این‌که آنها را مخفی نگه داریم، آن‌ها را با صدای بلند بگوییم. اگر کسی را در زندگی خود ندارید که بتوانید با او صحبت کنید، با یک درمانگر متخصص در حوزه مشکلات مالی تماس بگیرید. آنها ممکن است بتوانند راهکارهایی را ارائه دهند که شما از آنها بی‌اطلاع هستید.

  1. یک برنامه ساده داشته باشید

همان‌طورکه برای غلبه بر مشکلات مالی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا همه چیز در این برنامه ساده باشد. گام‌هایی را که باید بردارید، کوچک باشند و زمان انجام آن‌ها به وضوح مشخص باشند تا بدانید چه زمانی به آنها دست یافته‌اید. دانستن اینکه برای بهبود زندگی‌تان تلاش می‌کنید و دیدن پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌اید، می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند و به شما کمک کند تا حتی زمانی‌که پیشروی کارها کند به نظر می‌رسند، همچنان به مسیر خود ادامه دهید.

حرف آخر

هر کسی که تاکنون با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده است، احتمالا این احساس ناخوشایند را به یاد می‌آورد که هر کاری انجام می‌دهد، اوضاع بهبود نمی‌یابد. این احساسات می‌توانند شما را به نشستن و صبر کردن برای رفع مشکلاتتان سوق دهند تا اینکه برای بهبود وضعیت خود اقدام کنید. وقت گذاشتن برای اطمینان از سلامت روان شما قبل از شروع کار بر روی مشکلات مالی می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به سمت اهداف خود پیش بروید.

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.