فرمول جادویی برای داشتن روابط اجتماعی قوی و سالم

برگرفته از مقاله فاطمه صادقی منتشر شده در تارنمای شهر موفقیت

0 25

در این بخش به شما آموزش می‌دهیم چگونه روابط اجتماعی قوی و سالمی داشته باشید.

۱. مهارت‌های گوش دادن خود را تقویت کنید

گوش دادن فقط به معنی فهمیدن کلماتی که فرد مقابل شما می‌گوید نیست، بلکه به معنای درک کامل احساسات طرف مقابل شماست. اگر شنونده خوبی باشید؛ فرد مقابل شما در ارتباطش احساس امنیت می‌کند و تمام احساسات و نظراتش را با شما در میان می‌گذارد.

۲. ساده صحبت کنید

برای ایجاد روابط اجتماعی قوی، درک دوطرفه نیاز است. همیشه سعی کنید جملات و کلماتی که استفاده می‌کنید بر اساس میزان آگاهی و مدل شنونده شما باشد. جملات پیچیده را فراموش کنید و جملات ساده و کوتاه را جایگزین آن‌ها کنید.

۳. مستقیم و بدون حاشیه صحبت کنید

سعی کنید برای جلوگیری از اتلاف وقت و خستگی طرف مقابل بدون حاشیه رفتن، منظور و هدف خود را بیان کنید. حاشیه رفتن باعث می‌شود تمرکز خودتان و شنونده پرت شود و دیگر یک مکالمه سازنده نداشته باشید.

۴. با آدم‌های جدید ارتباط برقرار کنید

آشنا شدن با هر آدم جدید، فهمیدن یک دنیای متفاوت است. افراد جدید، رنگ و بوی متفاوتی را وارد زندگی شما می‌کنند و می‌توانند رضایت شما را از زندگی افزایش دهند. شما از بقیه آدم ها یاد می‌گیرید و پیشرفت می‌کنید و آن‌ها هم در مشکلات به شما کمک می‌کنند.

5. به فرد مقابل خود اجازه حرف زدن بدهید

یک مکالمه نیازمند این است که هر دو طرف صحبت کنند. پس هیچگاه پشت سر هم و بدون مکث نظرات خودتان را نگویید. بعد از تمام کردن یک موضوع به فرد مقابل خود هم اجازه صحبت کردن بدهید. حتی می‌توانید خودتان نظر او را بپرسید.

۶. از زبان بدن استفاده کنید

برای داشتن روابط اجتماعی قوی، نباید فقط و فقط به حرف زدن اکتفا کنید. در حقیقت تنها ۷ درصد از ارتباط شما با هر شخص بر پایه کلمات است. طرف مقابل شما بیشتر اطلاعات را از زبان بدن مثل تن صدا، نحوه ایستادن یا حالت چهره شما دریافت می‌کند. ۹۳ درصد پیام شما در چیزهایی غیر از حرف‌هایی که می‌زنید پنهان شده است.

7. بدن، دست‌ها و صورت خود را حرکت بدهید

وقتی دارید درمورد یک موضوع صحبت می‌کنید، ثابت نباشید. از دستانتان استفاده کنید و اجازه دهید بدنتان صحبت کند. بگذارید طرف مقابل شما ناراحتی، خوشحالی یا هیجان را در صورت شما ببیند.

۸. کلمات خود را به درستی ادا کنید

مردم شما را از طریق نوع ادای کلمات قضاوت می‌کنند. اگر نمی‌دانید چطور یک کلمه را تلفظ کنید، اصلا از آن استفاده نکنید. دایره لغات خود را با خواندن کتاب و مجله بزرگتر کنید.

9. شمرده صحبت کنید

تند صحبت کردن باعث می‌شود اعتماد شنونده به شما کم شود. معمولا کسانی تند صحبت می‌کنند که استرس دارند یا نسبت به موضوع مطمئن نیستند. سعی کنید آرامش خود را در حین صحبت کردن حفظ کنید و آرام و شمرده صحبت کنید.

۱۰. ارتباط چشمی را فراموش نکنید

چه در حال صحبت کردن باشید چه در حال گوش دادن، به چشم‌های فرد مقابل خود نگاه کنید. شاید باور نکنید اما تاثیری که این کار در ارتباط‌های اجتماعی شما می‌گذارد، غیر قابل اندازه‌گیری است. فقط با استفاده از همین توانایی می‌توانید تاثیر زیادی روی افراد دیگر بگذارید و در روابط خود موفق باشید.

۱1. از اینکه فرد مقابل حرف‌های شما را فهمیده مطمئن شوید

دیگران را به خاطر نفهمیدن حرفتان سرزنش نکنید. در عوض منظورتان را به زبان و شیوه دیگری به آن‌ها توضیح دهید.

۱2.  استرس خود را مدیریت کنید

یکی از ترس‌های رایج بین افراد، ترس از صحبت در جمع است. ترسیدن باعث می‌شود شما کلمات را فراموش کنید و نتوانید احساساتتان را به درستی منتقل کنید. روش‌های غلبه بر روی ترس از صحبت در جمع را یاد بگیرید.

۱۳. تن صدای خود را تغییر دهید

هیچکس به یک صحبت طولانی که تمام مدت در یک تن صدا باشد، گوش نمی‌دهد. اگر می‌خواهید روابط اجتماعی قوی و بهتری داشته باشید، سعی کنید هیجان خود را در تن صدای خود نشان دهید و قسمت های مهم حرف‌هایتان را با صدای بلندتر ادا کنید.

۱4.  پیام خود را هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی منتقل کنید

سعی کنید پیامی که با بدنتان به طرف مقابل منتقل می‌کنید با پیام کلامی شما همسو باشد. مثلا اگر دارید درمورد یک موضوع هیجان انگیز صحبت می‌کنید از دستانتان جوری استفاده کنید که هیجان به فرد مقابل منتقل شود. رفتارهای بدنی متناقض با پیام کلامی شما شنونده را به اشتباه می‌اندازد و ممکن است فرد فکر کند دروغ می‌گویید.

۱5. سوال بپرسید

برای اینکه از چیزی که در ذهن مخاطب می‌گذرد خبردار شوید سوال بپرسید. نظر پرسیدن باعث می‌شود احساس طرف مقابل را درباره موضوع متوجه شوید و بفهمید در قدم بعدی باید چه کار کنید.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.