مدیریت زمان افسانه است!

نویسنده: بن فیر فیلد به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 2,053

قبل از هرچیز لازم است یک حقیقت را یواشکی به شما بگوییم: مدیریت زمان یک افسانه است. اگر هر روز بیشتر از روز قبل از انجام تعداد زیادی وظیفه خسته می‌شوید و با این وجود باز هم احساس می‌کنید که زمان کافی ندارید و به اندازه کافی هم به وظایفتان رسیدگی نکرده‌اید، چند راه‌حل برایتان داریم. ابتدا باید مسئولیت‌پذیر باشید. باید بگوییم که ما نمی‌توانیم زمان را مدیریت کنیم، اما می‌توانیم خودمان را مدیریت کنیم.

زمان تنها کالایی است که نمی‌توان بیشتر از اندازه تعیین شده آن‌را تولید کرد، اما منبعی است که هر روز انتخاب می‌کنیم، چگونه از آن استفاده کنیم.

اغلب می‌گوییم: “امروز برای این کار وقت ندارم.” اما واقعیت این است که “من تصمیم می‌گیرم به آن کار وقت ندهم.” بهتر است تفکر خود را اصلاح کنیم. نحوه گذراندن زمان به خودی خود یک نوع سرمایه‌گذاری است، درست مانند سرمایه‌گذاری در بانک، این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم پول خود را کجا بگذاریم.

به جای اینکه مدام گلایه کنیم که هیچ وقت ساعات کافی در روز نداریم، بهتر است به خود نگاه کنیم که چگونه از ساعاتی که در اختیارمان هست، استفاده می‌کنیم.

از خود بپرسید، من باید چه کسی شوم تا بتوانم از زمان به گونه‌ای استفاده کنم که به نتایج دلخوهم برسم؟ برای رسیدن به اهدافم باید چه عادت‌هایی را ایجاد کنم، تغییر دهم یا اصلاح کنم؟ خود مدیریتی است که واقعا زمان ما را به حداکثر می‌رساند و نه مدیریت زمان.

کارهای درست بیشتری انجام دهید.

یکی از بزرگترین دروغ‌هایی که به کارآفرینان گفته می‌شود این است که اگر زمان بیشتری را صرف کار کنند، موفق خواهند شد. درصورتی‌که این طرز فکر، راهی سریع برای فرسودگی شغلی است. انجام کار بیشتر راه‌حل نیست، بلکه انجام کارهای درست و به شیوه‌ای درست هدف ماست.

به تقویم خود نگاه کنید و با دقت تفاوت بین آنچه می‌توانید انجام دهید، سه تا چهار کاری که باید انجام دهید، سه تا چهار فعالیتی که شما را در مسیری قرار می‌دهند که می‌خواهید انجام دهید، بررسی کنید. بله گفتن به چند چیز عالی یعنی نه گفتن به خیلی چیزهای خوب. می‌خواهید در بله گفتن به کارهای عالی توانمند شوید؟ کدام فعالیت‌ها توانایی شما را برای انجام این کار از بین می‌برند؟

یکی از راه‌های فهمیدن این است که تقویم خود را محدود کنید و از رنگ‌ها استفاده کنید. مثلا هر رویدادی که برای من پول می‌آورد یا شغلم را به جلو می‌برد، با علامت سبز مشخص می‌شود. رنگ کارهای اداری، آبی است. زندگی شخصی من قرمز است و همه مشتریان مربیگری من، زرد هستند. در پایان هفته، می‌توانم به کل هفته‌ای که گذراندم، نگاه کنم و با یک نگاه مشخص کنم که بیشتر وقتم را به چه چیزی اختصاص داده‌ام. اگر متوجه شوم که بیشتر وقتم در کارم سپری شده است، می‌توانم با پیدا کردن اهرم و دادن آن وظایف به شخص دیگری، برنامه‌ام را برای هفته آینده تصحیح کنم.

زمان خود را کجا می‌گذرانید و چگونه باید خود را تنظیم کنید؟

همه ما تنها 24 ساعت در هر شبانه‌روز در اختیار داریم. برای استفاده حداکثری از آن، هدف این نیست که هر لحظه بیداری را با کار پر کنیم، بلکه این است که چطور از زمانمان هدفمندتر استفاده می‌کنیم.

یک بازی برنده تنظیم کنید

بسیاری از ما کارهایی را که در یک سال می‌توانیم انجام دهیم، دست‌ِکم می‌گیریم، اما فکر می‌کنیم آنچه را که در یک ساعت می‌توانیم انجام دهیم، بیش از حد تواناییمان است. همه ما دوست داریم بگوییم «فردا می‌توانم این کار را انجام دهم» اما باید در مورد آنچه که هدف‌گذاری می‌کنیم، واقع‌بین باشیم و جدول‌های زمانی را طوری تنظیم کنیم که به ما امکان دنبال کردن برنامه‌هایمان را بدهد.

اگر مدام به خود ضرب‌الاجل‌های غیرممکن و غیرمنطقی بدهیم، دائماً احساس عقب ماندن و ناامیدی می‌کنیم. در عوض، باید یک بازی برنده ایجاد کنیم. یک فضای به اندازه کافی طولانی را به خود بدهید تا سرعت لازم برای برخاستن از زمین را بدست آورید. در نتیجه، شما نسبت به همکاران خود قابل اعتمادتر خواهید بود و در زندگی خود استرس کمتری خواهید داشت، زیرا در یک بازی بی‌پایان گیر نخواهید کرد. در واقع، شما زمان مناسبی را برای هر کاری اختصاص داده‌اید و می‌توانید آن‌را به سرانجام برسانید.

هر کار طبق برنامه…

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.