مزایای قدردانی برای داشتن سلامت جسمی، حال خوب ذهنی و روانی، و محل کاری پررونق

نویسنده: ام کسل مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 5,650

 

 

بسیاری از ما به صورت مبهم و کلی می‌دانیم که قدردانی کردن خوب است. ما به‌گونه‌ای بزرگ و تربیت شده‌ایم که قدردان چیزهایی که داریم، باشیم. والدینمان به ما آموخته‌اند تا زیاد از عبارت “میشه خواهش کنم…” و “متشکرم” استفاده کنیم.

با این وجود، همزمان که بزرگ‌تر می‌شویم، اهمیت قدردانی کردن، دیگر به آن اندازه برایمان مطرح نمی‌شود. هیچ‌کس یک فرد 35 ساله را به خاطر فراموش نمودن تشکر کردن سرزنش نمی‌کند. شاید اکنون حتی به نظر آید که برای داشته‌های خود، کمتر سپاسگزاریم. وقتی قسمتی از روز خود را در ترافیک می‌گذرانید و یا در آن معامله بزرگی که امیدوار بودید انجام شود، شکست می‌خورید، دیگر خیلی سخت است که بتوانید در این بدی‌ها، خوبی‌ها را نیز ببینید.

ریکی مندز با خنده این جمله را می‌گوید: “می‌دانی! چیزی که همه ما در آن خیلی خیلی خوب هستیم و در آن تبحر داریم، توضیح در مورد چیزهایی است که از آنها عصبانی هستیم، چیزهایی که درست پیش نمی‌روند، چیزهایی که آنها را خراب کردیم. ما آن‌قدر در به اشتراک‌گذاری دقیق و با جزئیات چنین چیزهایی خوب هستیم که مغزمان به معنای واقعی کلمه فراموش می‌کند که آن بیرون می‌تواند جهنمی از چیزهای بسیار شگفت‌انگیز و خوب نیز وجود داشته باشد.

مندز، به عنوان یک سخنران در کارگاه‌های آموزشی به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا تاثیر خود را به حداکثر برسانند. او خود را “شوق قدردانی” می‌نامد و زیاد در مورد اینکه قدردانی کردن چگونه می‌تواند وسیله‌ای برای موفقیت بیشتر در اکثر زمینه‌های زندگی ما باشد، صحبت می‌کند.

به عنوان مثال آیا می‌دانستید که قدردانی کردن فقط از نظر اخلاقی خوب نیست؟ محققان دریافته‌اند که قدردانی بر سلامت جسمی و روانی تاثیر می‌گذارد و با کاهش فشار خون و ضربان قلب و احتمالا کیفیت خواب بهتر، مرتبط است. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که قدردانی باعث ایجاد روابط قوی‌تری می‌شود و مدیرانی که از کارمندان خود تشکر می‌کنند، متوجه خواهند شد که به آن کارمندان در کارشان انگیزه بیشتری می‌دهند.

پس، اولین چیزی که باید بدانید این است که قدردانی برای شما خوب است و اما دومین چیز این است که یاد بگیرید چگونه سپاسگزار و قدردان باشید. مندز می‌داند که منفی‌گرایی و بدبینی، نیروهای ثابت خوبی در زندگی ما هستند، زیرا عضله‌سازی می‌کنند، استقامت ذهنی ایجاد می‌کنند، و به ما قدرت تاب‌آوری می‌دهند.

نکته جالب توجه این است که نکات منفی جایی است که مندز اغلب وقتی مردم را برای معرفی قدردانی به چالش می‌کشد، شروع می‌شود. او این کار را با درخواست از آنها برای فکر کردن در مورد چیزهایی که آنها را عصبانی یا ناامید می‌کند، انجام می‌دهد و سپس از آنها می‌خواهد تا چیزی را پیدا کنند که ناپلئون هیل، نویسنده خودیاری (کمک به خود)، آن‌را “بذر مزیت برابر” نامیده است.

آیا در راه خانه از محل کار در ترافیک گیر کردی؟ چقدر خوش شانس بودی که درگیر درست کردن و ور رفتن با گلگیر تصادفی ماشینت نبودی. آیا نتوانستی یک معامله را به سرانجام برسانی؟ در عوض، یک تجربه جدید به دست آوردی! اکنون این فرصت را داری که از اتفاقاتی که افتاده است یاد بگیری و مطمئن شوی که دیگر تکرار نمی‌شود.

مندز توضیح می‌دهد، “من می‌توانم از منفی‌بافی و نگاه بدبینانه و یا از مثبت‌اندیشی و نگاه خوش‌بینانه استفاده کنم.” یادگیری انجام مورد دوم زمان بیشتری می‌برد. اما این حالت ذهنی می‌تواند بر نحوه فکر کردن، اقدام کردن و دستیابی شما به چیزهایی که می‌خواهید، هم در خانه و هم در محل کار تاثیر بگذارد.

به عنوان یک کارمند یا یک مدیر، فردی پر از سپاسگزاری و مثبت بودن می‌تواند به شما کمک کند تا افراد مثبت‌تری نسبت به حوزه کاری خود را جذب کنید و در نهایت، محل کار خود را به مکانی رضایت‌بخش‌تر و مثبت‌تر تبدیل کنید. وقتی سرشار از قدردانی هستید، افرادی که به سمت انرژی شما جذب می‌شوند نیز، افرادی هستند که سرشار از قدردانی‌اند.

مندز می‌گوید: “من دیگر با افرادی که قبلا با آنها بودم و دائم منفی بودند، نمی‌چرخم. برای آنها آرزوی خوشبختی می‌کنم. آنها را قضاوت نمی‌کنم ولی این مسیری نیست که من در حال حرکت در آن هستم.” قدردانی و خوش‌بینی می‌تواند مانند اعتماد به نفس و اطمینان به خود باشد، و وقتی آن انرژی و شخصیت را وارد محل کار می‌کنید، افرادی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید نیز تمایل پیدا می‌کنند تا خوش‌بین، مثبت‌اندیش و توانمند باشند.

قدردانی همچنین می‌تواند تاثیر زیادی بر کارآفرینان بگذارد. آنهایی که می‌دانند راه‌اندازی یک کسب‌وکار سودآور و ثابت که در جهان تفاوت ایجاد می‌کند، چقدر چالش برانگیز است. آنها سعی می‌کنند همیشه مطمئن شوند که احساسات منفی به مانعی برایشان تبدیل نشود.

مندز توضیح می‌دهد که اگر بتوانید یک نکته منفی را بگیرید و نکات مثبتی را در آن پیدا کنید، می‌توانید از فرو رفتن در سوراخی از دلسوزی و شک نسبت به خود جلوگیری کنید، و سریع‌تر به سمت چیزهای مهم بروید. به عبارت دیگر، گرفتار نشدن در نکات منفی، در واقع یک روش صرفه‌جویی در زمان است.

روش‌های مندز شامل ادغام و ترکیب قدردانی در زندگی روزمره است، نه اینکه فقط یک‌بار به آن فکر کنید و مسیر خود را ادامه دهید. او می‌گوید “همه فکر می‌کنند که جهان به مقیاس پاداش می‌دهد.”

او می‌گوید افراد زیادی هستند که بعد از صحبت با من یا بعد از شرکت در کارگاه آموزشی‌ام، به خانه می‌روند و ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا شعر یا مطلبی در راستای سپاسگزاری بنویسند و آن‌را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، ولی بعد از آن، دوباره به روزمرگی خود ادامه داده و نگاه و فکری به مفهوم قدردانی نمی‌کنند. وی می‌گوید: “باید بدانیم که جهان به مقیاس و بزرگی کار ما پاداش نمی‌دهد، بلکه به ثبات قدم پاداش می‌دهد؛ هرچند آن قدم، بسیار کوچک ولی پایدار و همیشگی باشد.”

اگر بتوانید فقط ۰۴ ثانیه از روز خود را آگاهانه به قدردانی اختصاص دهید و آن “بذرهای مزیت برابر” را پیدا کنید، تاثیرات طولانی‌مدت‌تری را خواهید دید. در یک نقطه خاص، آن قدردانی شروع به تبدیل شدن به ماهیت دوم شما خواهد کرد. در این حالت، مغز شما می‌تواند با تلاش آگاهانه کمتر، نکات مثبت بیشتری را مشاهده کند.

بله، مسلما وقتی همه چیز خوب به نظر می‌رسد، مثبت بودن بسیار آسان‌تراست. اما هنر این است که بفهمید وقتی اوضاع وحشتناک است، چگونه باید سپاسگزار باشید و سپس مغز خود را آموزش دهید تا بتواند از دل آن اوضاع منفی و وحشتناک، نکات مثبت را پیدا کند.

و بدانید که این کار قابل انجام است. مندز می‌گوید اغلب چهره خوشحال و خوش‌بینی نمایانش باعث می‌شود تا افرادی که او را می‌شناسند، به او لبخند بزنند و سرشان را تکان دهند و بگویند: “اوه. اون ریکیه، اون همیشه همین‌طور مثبت و خوشحال هست.”

مندز می‌گوید: “من هر روز روی آن کار می‌کنم. این، یک مجموعه مهارت است، درست مانند شغل شما، درست مانند هر کاری که مردم انجام می‌دهند… این، یک مجموعه مهارت است که متاسفانه اغلب ما در مورد توسعه و رشد و پرورش آن فکر نمی‌کنیم.”

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.