چگونه می‌توان مسئولیت اجتماعی را در محل کار ارتقاء داد؟

نویسنده: برایان لیندنبرگر مترجم: گروه مترجمان پیشرفت

0 6,476

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست و چه تفاوتی با ESG دارد؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)، به تعهدات سازمان برای بهبود جامعه، محیط‌زیست و ارتقای برابری و عدالت اشاره دارد. هرچند CSR با ESG (محیط، اجتماع و عدالت) همپوشانی زیادی دارد، ولی آنها در اصل با هم متفاوتند. ESG به نتایج تلاش‌های اجتماعی و پایداری که توسط ذینفعان اندازه‌گیری می‌شود، اشاره دارد. از سوی دیگر، CSR به چارچوب کلی شرکت برای اقدامات مسئولیت اجتماعی اشاره دارد.

مسئولیت اجتماعی چگونه بر شرکت تاثیر می‌گذارد؟

بدیهی است که وجود یک جامعه مرفه‌تر، عادلانه‌تر، پایدارتر و دوستدار محیط‌زیست، به نفع هر فردی است. البته این شامل هر یک از کارکنان شرکت نیز می‌شود. اما در نظر گرفتن یک رویکرد CSR که به خوبی برنامه‌ریزی و به وضوح اجرا شده است، به نفع شرکت نیز می‌باشد. برای مثال، مطالعه انجام شده توسط سایمون و همکاران در سال 2021 نشان داد که 85 درصد از مردم در سراسر جهان، تصمیم به خرید از برندهایی کرده‌اند که از لحاظ اجتماعی، مسئولیت‌پذیر و پایدار بوده‌اند.

به همین ترتیب، مطالعات متعددی مانند موارد ذکر شده در مقاله “تحقیق در مورد تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان” در سال 2021 نشان می‌دهد که وجود یک چارچوب CSR قابل مشاهده، درک مصرف‌کننده از شرکت و محصولات آن‌را بهبود می‌بخشد.

چگونه می‌توان مسئولیت اجتماعی را در شرکت ارتقاء داد؟

همان‌طورکه CSR، ادراکات مصرف‌کننده را نسبت به شرکت و محصول و خدماتش بهبود می‌بخشد، ادراکات آنها در خصوص رتبه شرکت شما را نیز بهبود می‌بخشد. این امر می‌تواند منجر به تقویت روحیه، هویت شرکتی و تعهد و کاهش نرخ ترک خدمت کارکنان از شرکت شود. یعنی شما می‌توانید وفاداری به شرکت را با همان نتیجه افزایش وفاداری مشتری به برند، افزایش دهید.

اجازه دهید تا نگاهی به چند روش ساده، بسیار موثر و مقرون به صرفه برای افزایش مسئولیت اجتماعی خود در محل کار بیندازیم:

  1. تنوع و مشارکت در محل کار را فراتر از فرایند استخدام ارتقاء دهید.

اغلب اوقات، ابتکارات و طرح‌های تنوع و مشارکت، از فرآیند استخدام شروع می‌شوند اما پس از فرایند جامعه‌پذیری به پایان می‌رسند. برای اینکه بتوانید تاثیر روزانه‌ و همیشگی بر این موضوع داشته باشید، اقداماتی از جمله موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اطمینان حاصل کنید که همه حوزه‌ها و مکان‌ها از جمله مکان‌های ذخیره‌سازی در دسترس هستند.
  • برای تعطیلات مذهبی و سایر تعطیلات سنتی که در تقویم در نظر گرفته نشده‌اند، مرخصی دهید.
  • سیاست‌های ضد تبعیضی خود را ارزیابی و تقویت کنید.
  • ایجاد نمازخانه و فضاهای آرام براساس نیازهای مذهبی یا استراحتی افراد را در نظر بگیرید.

در عصر دیجیتال، مطمئن شوید که متخصصان فناوری اطلاعات شما، برای کمک به مشکلات رایانه و سامانه‌ها در دسترس هستند. به طور مشابه، اطمینان حاصل کنید که ابزار ارتباطات داخلی مانند ایمیل‌ها، فایل‌های PDF و سایر رسانه‌ها مطابق استانداردهای “در دسترس بودن” باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که واحد منابع انسانی همیشه در حال کمک به کارکنان و به روز نگه داشتن طرح‌های مشارکت آنها در فعالیت‌های شرکت باشد.

  1. کارکنان را در طرح‌های CSR مشارکت دهید.

درحالی‌که اهداف گسترده‌تر CSR می‌تواند شامل سیاست‌های استخدام تدریجی و پیش‌رونده، کار با تامین‌کنندگانی که به همان اندازه متعهد به پایداری و کاهش مصرف انرژی هستند، پنجره‌های سبزتر و تهویه مطبوع باشد، اما این طرح‌ها چیزی نیستند که اکثر کارکنان بتوانند در آن مشارکت کنند.

برای اطمینان از خرید بهینه، به طرح‌های محلی فکر کنید – از دفاتر خود شروع کنید – جایی که همکاران در قالب تیم‌هایی می‌توانند در آن شرکت کنند. به عنوان مثال، ایجاد یک صندوق مشارکت داوطلبانه برای کمک به همکاران و خانواده‌های آنها در قبال هزینه‌های پزشکی و یا سایر هزینه‌های غیرمنتظره. آنها را در امور خیریه مانند، تهیه غذا و پوشاک مشارکت دهید. فرصت‌هایی را برای کارشناسان خود فراهم کنید تا بتوانند از مدارسی با منابع کمتر بازدید کنند و برای آنها آموزش‌هایی ارائه دهند یا نمایشگاه‌های آموزشی در آنها راه بیندازند.

  1. ماموریت و ارزش‌های سبز خود را با مدل محل کارتان هماهنگ کنید.

حتی زمانی‌که یک شرکت، خود را متعهد به زندگی سبزتر و پایدارتر می‌کند، یا خود را متعهد به ارائه خدمت به جوامعی که منابع کمتری دارند، می‌کند، چون ارزش‌های ماموریتی اغلب به طور روزانه کمتر ارائه می‌شوند، لذا در بدترین حالت ممکن است این کار، اقدامی ریاکارانه به نظر آید.

CSR می‌تواند از بالا به پایین باشد، اما باید از پایین به بالا نیز باشد. بطری‌های پلاستیکی و بشقاب‌های کاغذی را با ظروف مقرون به صرفه و کارد و چنگال‌های ماندگار جایگزین کنید. آشپزخانه ندارید؟ استفاده از لیوان‌های فولادی یا آلومینیومی بادوام را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در اتاق‌های خالی نصب کنید. سیستم تهویه مطبوع خود را بر اساس فصل تنظیم کنید. من در اداره‌های بسیار زیادی کار کرده‌ام  که زمستان‌ها بسیار گرم بودند و مجبور بودم پیراهن آستین کوتاه بپوشم و در تابستان آنقدر سرد، که به یک ژاکت نیاز داشتم.

به‌طورکلی، اطمینان حاصل کنید که اداره شما با همان استانداردها یا مواردی بهتر که از لحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی، مسئولیت‌پذیر هستند، و به عنوان شرکت از آنها حمایت می‌کنید و برای جامعه می‌خواهید، کار می‌کند.

  1. حتی مهمانی‌های شرکتی و هدیه دادن، تفاوت ایجاد می‌کند.

برگزاری مهمانی در تعطیلات و رویدادهای دیگر، در محل کار رایج هستند. شما می‌توانید در این مهمانی‌ها با افرادی از بخش‌هایی از شرکت ملاقات کنید که معمولا در روز کاری، زیاد آنها را نمی‌بینید. به سفارش غذا بر اساس خواسته‌های مذهبی و اخلاقی و رژیم غذایی، توجه داشته باشید. سعی کنید غذاهای گیاهی، بدون لاکتوز و گلوتن نیز در دسترس باشند و همچنین به سلایق قومیتی نیز توجه داشته باشید. در صورت امکان، برای تهیه غذای سالم، از تولیدکنندگان محلی مناطق محروم استفاده کنید. نه تنها کارمندان از این کار استقبال و قدردانی خواهند کرد، بلکه این انتخاب‌های ساده نشان می‌دهد که تعهد شما به CSR فراتر از ظاهرسازی است و ریشه در باورهای شما دارد.

به طور مشابه، تعهد خود به مسئولیت اجتماعی را در هدایای شرکتی که برای جشن‌ها و رویدادهای مختلف انتخاب می‌کنید، نیز نشان دهید.

  1. در اقدام کردن، الگو و سرمشق دیگران باشید.

به عنوان مدیر یا رهبر شرکت، شما باید در اقدام کردن برای دیگران، الگو و الهام‌بخش تیم خود باشید. حتی افرادی که ممکن است خارج از حوزه تصمیم‌گیری باشند یا در برابر تغییر مقاوم به نظر برسند، شما را زیر نظر دارند. شما با این کار، در هر مرحله به آنها انگیزه می‌دهید و الهام‌بخش آنها هستید و می‌توانید نظرات و ارزش‌های آنها را تغییر دهید. با چنین نفوذ و اقتداری، باید در اجرای طرح‌های CSR برای دیگران الگو باشید.

با تانکی که مصرف سوخت بنزین زیادی دارد، به محل کار نروید. آستین‌ها را بالا بزنید و در جمع‌آوری کمک مالی بعدی برای محرومان، خودتان برایشان غذا سرو کنید. در ارائه بعدی خود، به جای استفاده از لیوان یک بار مصرف، از لیوان شیشه‌ای، چینی یا فولادی، استفاده کنید. به برند خود تبدیل شوید. با این کارها، کارکنان احساس وظیفه خواهند کرد که مطابق شما عمل و رفتار کنند. شاید در ابتدا این حرکات کوچک به نظر برسند، اما به زودی در کل شرکت فراگیر خواهند شد.

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.