هفت تکنیک ذهنی برای بهبود مدیریت زمان

نویسنده: برایان تریسی مترجم: دکتر علیرضا دهقان

0 59

مدیریت سودمند زمان چیزی است که اکثر ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. در دنیای امروز که این همه اسباب و وسایل حواس‌پرتی زیاد شده، هدر دادن ساعت‌ها یا حتی روزها برای فعالیت‌های غیر مفید و غیر لذت‌بخش، بسیار آسان شده است.

اما اگر می‌خواهید از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید، نگاهی به این هفت تکنیک ذهنی برای بهبود مدیریت زمان خود بیندازید.

1. اهداف روزانه خود را تجسم کنید.

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید در آن روز چه کار کنید؟ چه وظایفی را می‌خواهید انجام دهید؟ از چه فعالیت‌هایی می‌خواهید لذت ببرید؟ سپس چند دقیقه برای تجسم این وظایف وقت بگذارید. فکر کنید که با انجام آنها چه احساسی خواهید داشت؟ در صورت داشتن حس رضایت، انگیزه شما برای تکمیل آن وظایف در طول آن روز تجدید مضاعف شده و دیگر انجام آن را به تعویق نمی‌اندازید.

2. از به تعویق انداختن وظایف خودداری کنید.

متاسفانه ما انسان‌ها تمایل داریم تا به جای تمرکز روی کار، انرژی ذهنی بیشتری را صرف نگرانی در مورد انجام آن وظایف ‌کنیم. وقتی کاری را به تعویق می‌اندازیم، همیشه آن کار در پس ذهن ما (چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه) خواهد بود. در چنین حالتی دیگر نمی‌توانیم از اوقات فراغت خود لذت ببریم و همیشه با خود درگیری ذهنی داریم. بنابراین برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی ذهنی با نگرانی، کارهای ناتمام خود را تکمیل کنید.

3. ضرب الاجل تعیین کنید.

ضرب‌الاجل‌ها راهی برای جلوگیری از اهمال‌کاری و تنبلی هستند و می‌توانند به ما انگیزه دهند حتی زمانی که تمایلی به انجام کار نداریم، دست از آن نکشیم. با این حال، در صورت تعیین ضرب‌الاجل برای خود، مهم است که در واقع نسبت به آن پایبند باشیم. اگر شروع به نادیده گرفتن ضرب‌الاجل‌های تعیین شده برای خود بگیریم، عملا به مرور زمان ارزش و اهمیت آنها در مدیریت زمان از بین خواهد رفت.

4. فهرستی از کارها تهیه کنید.

یکی از بهترین ابزارهای مدیریت زمان، تهیه فهرست کارهایی است که باید انجام شوند. این روشی قابل مشاهده و ملموس است تا متوجه شویم چه کارهایی تاکنون انجام شده و چه کارهایی باید از این به بعد انجام شوند. تیک زدن جلوی هر مورد کارهای موجود در لیست کاری به خودی خود یک پاداش احساسی خوبی می‌باشد.

5. انجام چندکار به طور همزمان را متوقف کنید.

افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند در انجام چندین کار به طور همزمان بسیار خوب هستند اما نتیجه مطالعات، چیز دیگری را نشان داده و آن بهره‌وری کمتر افراد در چنین مواقعی است. علاوه‌برآن در چنین مواقعی فرسودگی افزایش یافته، زیرا تمرکز کردن بر روی کار سخت‌تر و استرس‌زاتر می‌شود. با یادگیری نحوه اولویت‌بندی، می‌توان کارهای بسیار بیشتری را نسبت به زمان انجام چند کار به طور همزمان، انجام داد.

6. به خود پاداش دهید.

وقتی کاری را کامل کردید، به خودتان پاداش دهید! این بدان معنا نیست که هر بار که کاری را از لیست کارهای خود چک می‌کنیم، باید جشن بزرگی برگزار کنیم. برای بسیاری از مردم، پاداش پایان کار، چیزی به سادگی بیرون رفتن برای تنفس هوای تازه یا خوردن یک نوشیدنی است. فقط مطمئن شوید که هر پاداشی که به خود می دهید سالم باشد و زمان زیادی را از شما نگیرد.

7. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.

دانستن اینکه چه زمانی باید یک قدم به عقب برداریم و استراحت کنیم، مهم است. فقط باید این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشیم که صرف این زمان به اندازه وقت گذاشتن برای تکمیل خود کار، برای مدیریت بهینه زمان مهم است.

با پیروی از این 7 تکنیک‌ ذهنی برای بهبود مدیریت زمان، می‌توانیم کارهای بیشتری را سریع‌تر و راحت‌تر از آنچه که فکرش را می‌کردیم، انجام دهیم.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.