پنج گام برای داشتن برنامه صبحگاهی در خانواده

نویسنده: آنا جی به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 4

خانواده‌ها اغلب در‌حالی‌که برای روز پرمشغله خود آماده می‌شوند، با چالش‌های صبحگاهی نیز مواجه هستند. همین که صدای زنگ به گوش می‌رسد و زمان بیدار شدن فرا می‌رسد، احساسات ناامیدکننده می‌توانند باعث شوند که روزتان را به طرز بدی شروع کنید. با وجود اینکه معمولا والدین نیت خوبی از بیدار کردن دیگران دارند، اما هیاهوی صبحگاهی در خانه می‌تواند منجر به عصبانیت کودکان و مشاجره در مورد خوردن صبحانه شود. با این حال داشتن یک برنامه روتین صبحگاهی ثابت می‌تواند صبح‌های پر هرج و مرج شما را به زمان خوشی در خانه تبدیل کند. چنین کاری در وهله اول این اطمینان را ایجاد می‌کند که همه به بهترین شکل ممکن ظاهر شوند و برای خوردن یک صبحانه سالم وقت بگذارند. همچنین اعضای خانواده بدون وجود ناراحتی برای آن روز آماده می‌شوند. در نهایت این کار امنیت خانواده را نیز بهبود می‌بخشد، زیرا هیچ‌کس با عجله به ایستگاه اتوبوس نمی‌رود یا قوانین راهنمایی و رانندگی را به دلیل دیر راه افتادن زیر پا نمی‌گذارد. اکنون زمان مناسبی برای شروع برنامه‌ریزی برای یک برنامه روتین صبحگاهی موفق است تا نظمی که فرزندانتان به آن نیاز دارند، ایجاد شود. برای حصول بهترین تجربه ممکن برای خانواده خود، از پنج گام زیر برای تنظیم یک برنامه صبحگاهی موفق استفاده کنید.

  1. بهترین برنامه صبحگاهی با یک خواب خوب شروع می‌شود.

همه ما وقتی به اندازه کافی می‌خوابیم، عملکرد بهتری داریم. پس از یک خواب خوب شبانه، والدین و فرزندانی که به خوبی استراحت کرده‌اند، انرژی بیشتری برای حفظ عملکرد خود در طول روز دارند. با دانستن این موضوع، باید اقدامات لازم را برای تعیین زمان خواب مناسب و البته متناسب با سن فرزندان خود انجام دهید. خواب، علاوه بر فواید آنی و آشکارش، باعث رشد فرزندان نیز می‌شود. در واقع، زمانی‌که فرزندان شما در خواب هستند، بدن آنها هورمون رشد ترشح می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد، کودکانی که خواب کافی دارند کمتر در معرض خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت قرار می‌گیرند. باید مطمئن شوید که فرزندانتان خواب کافی دارند. همچنین، به خاطر داشته باشید که کمی خواب اضافی می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای حالات و احساسات صبحگاهی شما و فرزندانتان را بهبود بخشد.

  1. برخی از کارها را در شب قبل انجام دهید.

برای جلوگیری از یک صبح پر عجله، تا حد امکان قبل از خواب کارهایی را از پیش انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید شب‌ها لباس‌ها را آماده کنید تا شما و فرزندانتان مجبور نباشید صبح وقت خود را صرف تصمیم‌گیری در مورد لباس کنید. چنین عملی همچنین می‌تواند به تشخیص لباس‌هایی که نیاز به شستشو و اتو کردن دارند، کمک کند. بررسی گزارش هواشناسی یکی دیگر از کارهای مفیدی است که می‌توان قبل از خواب انجام داد. این کار می‌تواند شما را از بارش احتمالی باران یا برف آگاه کند، بنابراین می‌توانید چتر، چکمه یا هر وسیله دیگری را برای استفاده در صبح آماده کنید. مطمئن شوید که فرزندانتان کیف خود را از شب قبل آماده کرده‌اند. به این ترتیب در صبح، چیزی از قلم نمی‌افتد. در صورت امکان به کارهای خانه مانند شستن ظروف و بیرون بردن زباله در شب رسیدگی کنید. به این ترتیب زمان بیشتری برای تهیه صبحانه و همچنین کارهای کمتری برای انجام در صبح خواهید داشت. با صرف مقداری زمان در روز قبل، شما و فرزندانتان زمان بیشتری برای آماده شدن بدون عجله در صبح خواهید داشت.

  1. صبحانه سالم تهیه کنید.

یک صبحانه سالم می‌تواند متابولیسم فرزندان شما را جهش دهد و در نتیجه به حفظ وزن مناسب آن‌ها کمک کند. علاوه‌براین، یک صبحانه مغذی، ذهن آنها را تحریک می‌کند و باعث شروعی عالی در روز برایشان می‌شود. در مقابل، با وسوسه نخوردن صبحانه و یا خوردن صبحانه ناسالم بسته‌بندی شده در طول راه، مقابله کنید. در عوض، اهمیت بالایی برای صبحانه قائل شوید و مطمئن شوید که موارد مهمی مانند میوه‌های تازه و غلات کامل در آن  وجود دارد. علاوه‌براین، می‌توانید با تهیه صبحانه در شب قبل و قرار دادن آنها در یخچال، تهیه صبحانه را راحت‌تر کنید. در صورت لزوم، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا نکات و ایده‌هایی را برای تهیه مهم‌ترین وعده غذایی روز به دست آورید.

  1. کارهای صبحگاهی را به گونه سرگرم کننده در آورید.

راه‌های خلاقانه‌ای را برای مشارکت دادن فرزندان خود بیابید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که با اهداف کوچک که به راحتی قابل دستیابی هستند، به آنها انگیزه دهید تا مشارکت کنند. به عنوان مثال، می‌توانید از آنها بخواهید تا در طول آهنگی که در رادیو پخش می‌شود، یک کار را انجام دهند. این به آنها تقریبا سه دقیقه فرصت می‌دهد تا کارهایی مانند مسواک زدن یا بستن بند کفش‌های خود را انجام دهند.

علاوه‌براین، می‌توانید فهرست‌های سرگرم‌کننده با تصاویر و رنگ‌هایی ایجاد کنید که فرزندانتان بتوانند از آن‌ها برای بررسی کارهای صبحگاهی استفاده کنند. چک لیست‌ها علاوه‌بر پیشگیری از فراموش شدن کارها، می‌توانند به فرزندان شما حس موفقیت دهند، زیرا این کار می‌تواند به آنها در رسیدن به اهداف در سایر زمینه‌های زندگی‌شان نیز کمک کند. مزایای این روش را با تمجید از آنها برای انجام یک کار خوب، لباس پوشیدن یا شانه کردن موهایشان تقویت کنید.

  1. آرامش خود را حفظ کنید.

شما به عنوان یک بزرگسال، پیامدهای مرتبط با تاخیر کردن را درک می‌کنید. هنگامی که به علت تأخیرهای ناخوشایند صبحگاهی احساس فشار می‌کنید، ممکن است از فرزندان خود عصبانی شوید. این امر به ویژه زمانی صادق است که آنها در درک فوریت آماده شدن صبحگاهی مشکل دارند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. شما نیاز به یک ذهن روشن دارید تا همه را به مسیر درست برگردانید وگرنه مشکلات می‌توانند مثل گلوله برفی باشند و با گذشت زمان بزرگ‌تر شوند. احساسات منفی شما می‌تواند باعث ناراحتی فرزندان شما شده و در آنها احساس استرس و ناراحتی به وجود آورد. یا حتی کودکان ممکن است مقاومت کنند و از عمد کارهایشان را با سرعت پایینی انجام دهند. وقتی همه چیز اشتباه می‌شود، الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید و با آرامش برای آنها توضیح دهید که چگونه می‌توانند به شما در بهبود اوضاع کمک کنند. چنین رویکردی نتایج بهتری نسبت به فریاد زدن یا کارهای خارج از کنترل خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

با ایجاد عادات خوب، می‌توانید محیطی آرام و بدون استرس برای فرزندانتان ایجاد کنید. داشتن یک برنامه صبحگاهی خوب به بهبود عملکرد آنها کمک می‌کند. با اطمینان از اینکه همه افراد خانواده به اندازه کافی می‌خوابند، شروع کنید. همچنین اگر کارها را شب قبل آماده کنید، همگی، کارهای کمتری برای انجام در صبح خواهند داشت و حس عجله کمتری خواهند داشت. تهیه یک صبحانه سالم به اندازه ایجاد یک فضای سرگرم‌کننده در صبح مهم است. با اجرای نکات ذکر شده، شما و فرزندانتان می‌توانید بدون استرس برای روز خود آماده شوید. شاید بیش از همه خود شما باید با حفظ آرامش، الگوی خوبی باشید، حتی زمانی که همه چیز اشتباه پیش می‌رود. از این گذشته، کلمات تند و رفتارهای نامناسب می‌تواند فرزندان شما را آزار دهد و راه‌های نامناسبی را برای مقابله با مشکلات به آنها بیاموزد. در پایان، ایجاد یک برنامه روتین صبحگاهی موفق ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی و آزمایش داشته باشد، اما زمانی که همه با لبخندی بر لب از خانه خارج شوند، تلاش شما نتیجه خواهد داد.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.