چهار روش تبدیل موانع به فرصت‌ها

نویسنده: اسمیتا سینگ به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 9

مایکل جردن، اسطوره بسکتبال است اما با قاشق طلا در دهانش به دنیا نیامد. او از میان موانع به ظاهر پایان ناپذیر، مسیر حرفه‌ای را ایجاد کرد که خیلی‌ها آرزویش را دارند. زمانی‌که تیم مدرسه‌اش برای بازی‌های نزدیک به پلی‌آف به بازیکنان بیشتری نیاز داشت، تلاش کرد ولی در تیم پذیرفته نشد و کنار گذاشته شد. این یک ناامیدی بزرگ برای او بود ولی او به جای قبول شکست، با خود تصمیم گرفت که بهترین بسکتبالی شود که می‌تواند باشد. تلاش او باعث شد تا در فصل بعد مسابقات، او به تیم اضافه شود و یکی از بهترین‌ها لقب بگیرد. اگر او از همان روز اول تسلیم شده بود، ما دیگر الان یک اسطوره به نام مایکل جردن نداشتیم.

باید بپذیرید که هر فردی در زندگی خود موانعی دارد. نحوه غلبه بر این موانع است که باعث می‌شود فردی موفق شود یا نشود.

  • موانع را صرفا انحرافی برای رسیدن به هدف نهایی خود بدانید

باید به این باور برسید که هدف شما قابل دسترس است. کریس برک (بازیگر) زمانی گفت: “من روی دیوار اتاق خوابم شعاری دارم که می‌گوید: موانع همان چیزی است که وقتی چشم خود را از روی هدف بردارید، آن‌را می‌بینید. تسلیم شدن کار من نیست. من فقط می‌خواهم کاری را انجام دهم که باارزش باشد”.

وقتی چشمانتان به هدف دوخته شد، اجازه ندهید موانع جزئی حواس شما را پرت کند. تسلیم شدن کار آسانی است؛ پایبندی به برنامه است که بسیار سخت‌تر می‌باشد.

  • امید، برنامه نیست

همیشه موانعی در راه موفقیت وجود خواهد داشت. راه‌حل‌تان نباید امیدواری به این باشد که روزی قرار است این موانع برطرف شوند و همه چیز سر جای خود قرار گیرد. برای اطمینان از موفقیت باید اهداف واقع‌گرایانه و قابل دسترس برای خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید اهدافی که در نظر گرفته‌اید، ساده، واضح، مطلوب و قابل اندازه‌گیری هستند. پیشرفت را اندازه‌گیری کنید و برای دستاوردهای خود جشن بگیرید تا به شما انگیزه دهد که اهداف خود را با سرعت بیشتری به جلو ببرید.

  • روی کاری که می‌توانید انجام دهید، تمرکز کنید

وقتی مایکل جردن از تیم مدرسه حذف شد، تنها 178 سانتیمتر قد داشت. او می‌خواست بلندتر باشد، اما می‌دانست که این کار تحت کنترل او نیست. به همین دلیل به جای هدر دادن زمان و انرژی خود بر روی قدش، بر روی تقویت مهارت‌هایی تمرکز کرد که تحت کنترل او بودند.

به جای اینکه به کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید فکر کنید، به کارهایی که می‌توانید انجام دهید فکر کنید. از موانع به عنوان وسیله‌ای برای بهتر شدن استفاده کنید یا به راه‌های خلاقانه‌ای برای غلبه بر آنها فکر کنید. وقتی به دیواری برخورد می‌کنید، راهی برای بالا رفتن از آن پیدا کنید و یا سوراخی بر روی دیوار ایجاد کنید تا بتوانید به آن سمت دیوار بروید. فقط آنجا نایستید و از اینکه چرا به دیوار برخورد کرده‌اید، متعجب شوید.

  • ما همیشه نمی‌توانیم وقایع را کنترل کنیم، اما می‌توانیم نگرش خودمان را کنترل کنیم

برای غلبه بر موانع، یک نگرش مثبت انتخاب کنید. یک باور راسخ در خود و نگرشتان ایجاد کنید. مطمئن شوید که استثناء هستید (یعنی فردی هستید که حاضرید روی خود شرط ببندید) و می‌توانید بر همه مواع غلبه کنید. مغز ما دارای مسیرهای عصبی با نام سیستم فعال‌کننده شبکه‌ای است. این سیستم دستورات را از بخش‌های مختلف مغز دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرد که کدام قطعات برای تحقق دستور مفید است و سپس آن را انجام می‌دهد. این بدین معناست که ما می‌توانیم ذهن خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مثبت باشد و به دنبال راه‌حل‌های قابل اجرا باشیم. ایجاد ذهنیت مناسب بهترین راهکار برای غلبه بر موانع و دستیابی به اهداف است.

موانع اجتناب ناپذیرند. همه افراد موفق با موانع پیش‌ روی خود مواجه شدند و بر آنها غلبه کردند. اعتقاد به اهدافتان، برنامه‌ریزی هوشمندانه، راه‌حل‌های خلاقانه و ذهنیت صحیح می‌تواند عزم قدرتمندی به شما برای موفقیت بدهد.

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.