چگونه رابطه خود را با یک همکار دوست‌نما مدیریت کنیم؟

نویسنده: جیل مک دانل مترجم: دکتر سید محمد محسن امامت

0 0

ممکن است روابط شما با همکارانتان مملو از شادی و خنده بوده باشد، به‌طوری‌که افکار خود را با خیال راحت با آن‌ها به اشتراک می‌گذاشتید. تا زمانی که متوجه شدید آنها اسرار شما را افشا کرده‌اند، اعتبار پروژه‌ شما را به نام خود ثبت کرده‌اند یا با انگشت سرزنش‌گر به سمت شما نشانه رفته‌اند! این افراد، حد وسط و مبهم بین دوست و دشمن هستند و شما نباید به آنها اعتماد کنید. البته هنوز باید و مجبور هستید با آنها کار کنید. در اینجا چند نکته برای سوق دادن شما به سمت موفقیت کاری بیشتر در این شرایط وجود دارد، که بدان می‌پردازیم.

بر شباهت‌ها، آسیب‌پذیری و حس اجتماعی تأکید کنید.

اریک بارکر، نویسنده کتاب «به خوبی با دیگران بازی کنید: چرا اکثر چیزهایی که درباره ارتباطات می‌دانید، اشتباه است؟» اشاره می‌کند، سه کار وجود دارد که می‌توانید برای کنار آمدن با دیگران انجام دهید: «تأکید بر شباهت»، «آسیب‌پذیری» و «حس اجتماعی».

او پیشنهاد می‌کند اگر می‌خواهید با کسی دوست شوید، وجه اشتراک‌تان را بازی کنید (یعنی، بر وجه اشتراک‌تان تمرکز کنید).

نکته بعدی که البته برای بسیاری از افراد، در داخل یا خارج از محل کار سخت است، نشان دادن آسیب‌پذیری می‌باشد. اینکه به کسی بگویید که رفتارش را دوست ندارید، ممکن است ناشیانه به نظر برسد. اما می‌تواند راه را برای یک رابطه کاری بهتر هموار کند. نشان دادن خشم، نتیجه معکوس خواهد داشت، اما ابراز ناامیدی، به طرز شگفت انگیزی مؤثر است. دفعه بعد که او چیزی می‌گوید، پاسخ تند و تیزش را این‌گونه بدهید: «این کار تو به احساسات من آسیب زد. آیا این همان چیزی است که تو دنبالش بودی؟» بارکر اشاره می‌کند: «اگر طرف مقابل، حس همدلی در وجودش داشته باشد، عقب‌نشینی کرده و در اعمال خود، تجدید نظر می‌کند.»

آیا تا به حال این جمله را شنیده‌اید که «زبان نرم، مار را هم از سوراخش بیرون می‌کشاند»؟ یک همکار دوست‌نما ممکن است پس از ابراز همدلی با شما، با تاکید بر احساس اجتماعی، از آن به بعد با شما بهتر رفتار کند. کسی که به آنچه می‌گوید یا تأثیر اعمالش بر دیگران فکر نمی‌کند، ممکن است خودش به دریافت حس همدلی از دیگران عادت نداشته باشد.

زیپ دهان خود را در مواجهه با همکاران دوست‌نما بکشید.

طبیعی است که بخواهیم ناراحتی‌های کاری را تخلیه کنیم. اما این کار را با افرادی در زندگی خود انجام دهید که از قبل به آنها اعتماد دارید: اعضای خانواده و دوستان! اعتماد، چیزی است که باید در طول زمان ایجاد شود. اگر فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که شخصی در محل کار، حرف‌های شما را منتقل کند، بهتر است هیچ خوراک اطلاعاتی به او ندهید.

به این موضوع فکر کنید: هر چیزی که به یک نفر بگویید، خواه رئیس باشد یا همکار، پتانسیل آن را دارد که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شود. بنابراین هر چیزی را که برای کسی بازگو می‌کنید، بدانید که شاید او آن‌را برای بسیاری دیگر، بازگو کند و اگر با این موضوع مشکل دارید، آن موضوع را با کسی در میان نگذارید.

چگونه همکار دوست‌نما می‌تواند برای شما مفید باشد؟

در دنیای واقعی، معمولا کنترل کاملی بر روی افرادی که با آنها کار می‌کنید، ندارید. بسیار محتمل است که مسیر شما با همکاران دوست‌نما تلاقی پیدا کند. اگرچه هرگز آنها را در شبکه دوستان خود راه نمی‌دهید، اما باید با آنها کار کنید. شما می‌توانید از زاویه دیگری به همکاران دوست‌نمای خود نگاه کنید؛ البته با درک این موضوع که آن‌ها علاوه بر استرسی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند باعث ‌شوند تا:

  1. مجبور شوید بازی خود را انجام دهید.

همکاران دوست‌نما، اغلب به دلیل رقابت به وجود می‌آیند. شاید یکی از همکارانی که با شما رفتار ناپسندی دارد، در تلاش است خود را بالا بکشد یا به دنبال ارتقای شغلی است؛ از این‌رو، کارهای ناپسندی نسبت به شما، به عنوان رقیب خود، انجام می‌دهد. شما مجبور نیستید خود را تا سطح چنین افرادی پایین بیاورید، اما می‌توانید خود را از آنچه هستید، بیشتر ارتقاء دهید. در صورتی که آن‌ها نتوانند به شما برسند، سعی هم نخواهند کرد تا از شما بالا بروند.

  1. مراقب باشید.

آن جرقه خفیفی که همکاران دوست‌نما می‌توانند شعله‌ور کنند، چیز بدی نیست. این شما را وادار می‌کند که هم در کاری که می‌کنید (مثلاً برای بار دوم خواندن ارائه پاورپوینت با صدای بلند برای اطمینان از عدم وجود خطا) و هم در راهنمایی‌های استراتژیک که ارائه می‌دهید (با در نظر گرفتن دقیق رویکرد خود و پاسخ به اعتراضات احتمالی، قبل از اینکه حتی مطرح شود) مراقب باشید. مراقبت اضافی، فقط به تقویت بیشتر اعتبار شما کمک می‌کند.

  1. با چالش‌های آینده راحت‌تر برخورد کنید.

درحالی‌که همکاران دوست‌نما، مسائل مختلفی را پیش پای شما قرار می‌دهند، لذا شما از طریق کار با آنها، در نحوه مدیریت روابط، باتجربه‌تر خواهید شد. آیا مجبورید با فروشنده‌ای کار کنید که به نظر، کار کردن با او مشکل است؟ می‌توانید بر شباهت‌های خود تأکید کنید. یا روابط مشتری شما تیره شده است؟ می‌توانید با آنها ابراز همدلی کنید و بازی خود را انجام دهید تا کارها بهتر انجام شوند.

هنگامی که یک همکار از شما می‌پرسد «چه احساسی در مورد پروژه جدیدی که رئیس به تو داد، داری؟»، باید عادی رفتار کنید و احساسات خود را بروز ندهید.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.