ایده‌هایی برای ایجاد دوستی و محبت در بین کودکان

نویسنده: هین، شلاین و مک آوی به تلاش گروه مترجمان پیشرفت

0 1,244

خانواده‌ها در تشویق دوستی و محبت بین کودکان، نقش دارند. توصیه‌های زیر به برخی از راهکارها می‌پردازد که دوستی و محبت را می‌توان از طریق فعالیت‌های تفریحی بین کودکان ترویج کرد.

  1. محبت را در اولویت خانواده قرار دهید.

اگر قرار است روابط دوستانه برای کودکان رشد کند، والدین باید توسعه دوستی را در اولویت خانواده قرار دهند. با توجه به اینکه کارهای زیادی برای گذران وقت خانواده می‌توان انجام داد، تنها راهی که می‌توان به محبت کودکان توجهی شایسته داشت، تعریف دوستی به عنوان یکی از ارزش‌های اصلی خانواده است.

  1. با خانواده‌های دیگر آشنا شوید.

برای شناسایی همسالان محله که می‌توانند با فرزندان شما دوست شوند، والدین باید با خانواده‌های دیگر که در همسایگی خود هستند، آشنا شوند. یک راه ایده‌آل برای شناخت سایر خانواده‌ها، ملاقات با آنها از طریق فعالیت‌های مدرسه و در مراکز تفریحی-اجتماعی است.

  1. زمان‌هایی را برای با هم بودن کودکان برنامه‌ریزی کنید.

اگر قرار است دوستی و محبت بین کودکان رشد کند، کودکان به فرصت‌های مکرر و مداوم برای بازی و تعامل با هم نیاز دارند. والدین باید نقش فعالی در ایجاد این فرصت‌ها ایفا کنند. به عنوان مثال، خانواده‌ها می‌توانند شماره تلفن و آدرس یکدیگر را درخواست کنند. همچنین والدین می‌توانند ابتکار عمل را به دست گیرند تا با والدین دیگر، تماس بگیرند یا به فرزندان خود بیاموزند که از تلفن برای تعیین زمان ملاقات دوستان خود استفاده کنند.

  1. کودکان را به خانه و یا گردش دعوت کنید.

نشانه دوست شدن بچه‎های همکلاسی این است که خارج از مدرسه نیز با هم بازی می‌کنند. بچه‌ها ممکن است بعد از مدرسه به خانه یکی از دوستانشان بروند، به جشن تولد دعوت شوند، آخر هفته با هم دوچرخه سواری کنند، به سینما بروند یا به سادگی با هم در محله چرخ بزنند. والدین می‌توانند نقش فعالی در این موضوع  داشته باشند و ترتیبی دهند که بچه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و یا اگر خود بچه‌ها بخواهند با دوستشان بازی کنند، والدین می‌توانند به آن‌هاکمک کنند.

  1. با نیازهای فردی کودکان آشنا شوید.

والدین کودکان غیر معلول باید در مورد نیازهای فردی دوستان دارای معلولیت و نحوه برآورده کردن آنها آموزش ببینند. برای مثال، ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد تحرک، ارتباطات، مدیریت رفتارهای نامناسب یا نیازهای مراقبت شخصی مورد نیاز باشد. بحث در مورد این نیازها با والدین کودک دارای معلولیت و یا معلم مدرسه می‌تواند به کاهش سؤالات و ترس‌ها کمک کند و فرصت‌های جدیدی را برای بازی بین کودکان معلول و بدون معلولیت ایجاد کند.

  1. در مورد دوستان کودکان در خانه بحث کنید.

والدین می‌توانند با گفتگو در خانه از روابط دوستی فرزندان خود حمایت کنند. والدین می‌توانند با فرزندان خود در مورد معنای دوست بودن و داشتن یک دوست صحبت کنند. آنها می‌توانند سوالاتی در مورد یک دوست خاص را از فرزندان خود بپرسند. یا می‌توانند بفهمند که فرزندشان در مدرسه یا در همسایگی، همکلاسی دارد که دوست داشته باشد بیشتر آنها را بشناسند و با آنها دوست شود؟

  1. تعاملات اجتماعی مثبت را تشویق کنید.

برای تسهیل روابط دوستانه بین کودکان هنگام حضور در خانه، والدین باید چند تکنیک اساسی را برای تشویق ارتباط و تعامل مثبت بین کودکان بیاموزند. مانند ترتیب دادن بازی‌های مشارکتی و آموزش مهارت‌های دوستی که می‌تواند برای والدینی که تلاش می‌کنند بازی خانگی را برای فرزندانشان تسهیل کنند، بسیار ارزشمند باشد.

  1. در مورد منابع تفریحی جامعه بیاموزید.

خانواده‌ها می‌توانند به جستجوی فرصت‌هایی برای کودکان به منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات، مراکز تفریحی محله مانند پارک‌ها، مراکز تفریحی، مراکز طبیعی، مراکز خرید و همچنین برنامه‌های اوقات فراغت سازماندهی شده بپردازند. کودکان ممکن است با هم در یک کلاس خاص ثبت‌نام کنند، در یک رویداد اجتماعی شرکت کنند، در یک زمین بازی، بازی کنند یا با هم خرید کنند. بدین شکل پیوندهای دوستی را می‌توان تقویت کرد.

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.