چگونه امسال بهتر شبکه‌سازی کنیم؟

نویسنده: جیل مک‌دونل مترجم: علی اکبر سلیمانی

0 7,657

همه ما در چند ماه اول سال، در حال برنامه‌ریزی برای خودسازی هستیم. اما همان‌طورکه هرکسی که تا به حال دو روز متوالی به باشگاه رفته یا دسر را برای یک هفته کنار گذاشته است، متوجه می‌شود، هیچ راه‌حل سریعی برای افزایش سطح بهبود و توسعه شخصی وجود ندارد. این، یک فرآیند است.

هنر شبکه‌سازی نیز همین‌طور است. حتی اگر در حال حاضر به دنبال نقش و کار جدیدی نیستید، مهم است که از همین امروز شروع به ایجاد و گسترش شبکه خود کنید تا زمینه را برای آینده‌تان فراهم نمایید. اگر می‌خواهید «به طور استراتژیک شبکه‌سازی کردن» را به فهرست توسعه شخصی خود در سال جدید اضافه کنید، پس به نکات زیر توجه نمایید.

تمرکز بر تعریف دقیق شبکه‌سازی

وقتی به شبکه‌سازی فکر می‌کنید، آیا تصویر صدها غریبه که مثل آدم‌های حرفه‌ای‌ لباس پوشیده‌اند، کارت ویزیت رد و بدل می‌کنند و سخنرانی‌های آسانسوری انجام می‌دهند، به ذهنتان خطور می‌کند؟ این تصور در این روزها کاملاً نادرست نیست، اما یک دیدگاه محدود محسوب می‌شود.

امی لی و همسرش کریس لی، از افراد حرفه‌ای در بازاریابی و از بنیانگذاران و مدیران اجرایی شرکت نیبر، تعریف نسبتا مناسبی از شبکه‌سازی دارند؛ از نظر امی، شبکه‌سازی به معنای برقراری ارتباط از طریق روش‌های سودمند معتبر و دوجانبه و به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی است که در مواقع ضروری می‌تواند به شما یا طرف مقابل کمک کند.

کریس نیز تعریف مشابهی دارد. او معتقد است، شبکه‌سازی به معنای ایجاد و حفظ روابط با ذینفعانی است که در حلقه حرفه‌ای من قرار دارند. این ذینفعان شامل تامین‌کنندگان، مشتریان، همکاران و دیگران می‌شوند. شبکه‌سازی، در مورد تبادل اطلاعات، دانش و بهترین شیوه‌ها برای بهبود فرآیندها، کارایی و عملکرد است.

باید راه‌های آنلاین بیشتری را برای گسترش یا حفظ شبکه‌سازی خود در نظر بگیرید

روش‌های شبکه‌سازی نیز با ظهور فناوری‌های جدید تغییر کرده است. کریس در اوایل کار خود، بیشتر بر روی رویدادهای شبکه‌‌سازی حضوری و ایجاد ارتباطات شخصی تمرکز کرد. او می‌گوید: «من هفته‌ها زمان را در کف کارخانه، صرف تقویت روابط و درک فرآیندها می‌کردم. اما اکنون، به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران یک استارت‌آپ، متوجه شدم که پلت‌فرم‌های شبکه‌‌سازی آنلاین مانند لینکدین و غیره، راهی مؤثر برای گسترش شبکه‌ من و آگاه ماندنم نسبت به اتفاقات و دانش صنعت هستند.»

امی می‌گوید به دلیل مادر شدنش، امکان مشارکت در رویدادهای شبکه‌‌سازی حضوری، برای او کمتر شده و ازاین‌رو تمرکز بیشتری بر روی گروه‌های اجتماعی فیسبوک، لینکدین و غیره دارد. او می‌گوید: «مادر شدن در چند ماه گذشته به من آموخت که می‌توانم از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیس‌بوک، نه تنها به‌ عنوان منبع اطلاعات، بلکه به‌ عنوان مکانی برای ایجاد شبکه‌هایی از افراد علاقه‌مند به اطلاعات مشابه، استفاده کنم.»

اهمیت شبکه‌سازی مستمر

کریس معتقد است که زمان مناسب برای شروع شبکه‌سازی در حرفه خود، باید در اولین فرصت ممکن باشد. او می‌گوید: «ممکن است شبکه‌سازی شما چند سال طول بکشد، اما شبکه‌سازی مستمر، می‌تواند به منبعی ارزشمند برای رشد و موفقیت شغلیتان تبدیل شود.»

شریل رابینسون، یکی از همکاران انجمن زنان فوربس می‌نویسد، اگر برای آشنایی با فردی وقت بگذارید، بازده بیشتری در سرمایه‌گذاری شبکه‌سازی خود خواهید داشت: «شبکه‌سازی در جامعه امروزی عبارتست از تقویت مداوم روابط از طریق ملاقات‌های مکرر، ارسال ایمیل‌های دوستانه (پیام‌های دوستانه در شبکه‌های اجتماعی) و شرکت در رویدادها و مهمانی‌ها. همین لحظات است که منجر به پدیدار شدن همکاری‌ها می‌شود.»

رابینسون همچنین توضیح می‌دهد که «مردم از کسانی حمایت می‌کنند که به آن‌ها اعتقاد و اعتماد دارند.»

امی معتقد است، شبکه‌سازی یک خیابان دو طرفه است. هر دو طرف باید ببینند چگونه می‌توانند به زندگی یکدیگر ارزش بیافزایند. او می‌گوید: «بهترین نوع شبکه‌سازی، ایجاد شبکه‌های معتبر و مادام‌العمر از افرادی است که هم برای زمانی که به چیزی نیاز دارید و هم  زمانی که چیزی نیاز ندارید، به دردتان بخورند.»

اصول اساسی شبکه‌سازی

این مقاله فوربس (با نام، اصول اساسی شبکه‌سازی)، مملو از ایده‌هایی در مورد چگونگی گسترش شبکه‌سازی خود در سال جاری است. یکی از این ایده‌ها، توسط دیوید گرینبلات بیان شده است که می‌گوید «از رسانه‌های اجتماعی، برای دریافت پیام‌ها و واکنش‌های مشتریان، درباره ویژگی‌های محصول خود استفاده کنید تا اینکه بخواهید بیشتر از آن، برای تمرکز بر رقبایتان بهره ببرید.» او می‌گوید: «امروزه، خریداران بیشتر می‌خواهند یاد بگیرند تا اینکه برای خرید مجاب شوند.»

امی نیز همین فلسفه را دارد: «من همیشه مقالات یا اطلاعاتی را که فکر می‌کنم برای اعضای شبکه‌ام ارزشمند هستند، از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌ با آنها به اشتراک می‌گذارم.»

جنیفر کوی از شرکت «انتخاب‌های مراقبت زیبایی» به فوربس گفت، با توجه به دسترسی بی حدوحصر به فناوری، دیگر محدودیت جغرافیایی در شبکه‌سازی معنایی ندارد. او توصیه می‌کند به یک گروه شبکه‌‌سازی بپیوندید که کمی خارج از منطقه جغرافیایی شماست.

امی دوست دارد هر زمان که شخصی از شبکه‌اش به ذهنش خطور کرد، با او تماس بگیرد. او می‌گوید: «من به قدرت یک تماس تلفنی، دست نوشته‌هایی برای قدردانی و یا پیام‌های متفکرانه‌ای در زمانی که مشکلی باعث می‌شود تا به آن شخص فکر کنید و از او کمک بگیرید، ایمان دارم. تبدیل این فکر به عمل، منجر به ایجاد و برقراری ارتباط می‌شود.»

کریس از جمله افرادی است که قدرت شبکه‌سازی را در زندگی خود شاهد بوده است؛ به‌طوری‌که می‌گوید: «فراهم کردن راهی برای دسترسی ساده‌تر افراد (از مشتریان جدید گرفته تا مربیان) به شما، می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را برایتان به همراه داشته باشد.»

 

پاسخی بدهید

لطفاً دیدگاه‌های خود را به زبان فارسی بنویسید.
لطفاً در دیدگاه خود رعایت ادب و احترام را بفرمایید.
ایمیل شما منتشر نخواهد شد.